انتشار اطلاعات غلط را با این هشت قدم متوقف کنید

همزمان با گسترش استفاده از شبکه‌های اجتماعی، کاربران به منظور استفاده از دستاوردها و مزایای فناوری اطلاعات و ارتباطات، ملزم به رعایت اصولی خاصی می‌باشند.

بازدید :

زمان تقریبی مطالعه :

تاریخ :

نظارت و کنترل فضای مجازی از واجبات دنیای ارتباطات و زندگی انسان هاست این کنترل ها سد اصلی مقابل دزدیده شدن اطلاعات و یا خرابکاری در دنیای مجازی است.

هشت قدم برای تایٔید اخبار مکتوب و صوتی

– برای لحظه ای به خبر فکر کنید.
– تنها عنوان را نخوانید.
– منبع و نویسنده مطلب را بررسی کنید.
– داده های محتوا را بررسی کنید.
– چارچوبی که خبر درون آن مطرح شده است را بررسی کنید.
– حداقل دو منبع دیگر درباره خبر یا محتوا پیدا کنید.
– از متخصصین سوال کنید.
– محتوا را قبل از به اشتراک گذاشتن بررسی کنید.

برای لحظه ای به خبر فکر کنید

به خبر یا محتوای صوتی بلافاصله اعتماد نکنید ابتدا این سوالات را از خود بپرسید:

امنیت اطلاعات یعنی حفاظت اطلاعات و سیستم‌های اطلاعاتی از فعالیت‌های غیرمجاز. این فعالیت‌ها عبارتند از دسترسی، استفاده، افشاء، خواندن، نسخه برداری یا ضبط، خراب کردن، تغییر، دستکاری.

– آیا این خبر عکس العمل عاطفی شدیدی ایجاد کرده است؟در این صورت، شک کنید! برخی از افراد اغلب خبر های غیر واقعی را برای ایجاد تعجب، شک، و یا عصبانیت می سازند.

– آیا باور های قبلیتان را تایٔید می کند؟
در این صورت ممکن است شما درگیر “سوگیری تاییدی” شده باشید. (به دنبال اخباری می گیردید که باورهای قبلی شما را تایید کند) عادت کنید که جست و جویتان را گسترش دهید.

– آیا منبعی ارایٔه شده؟
خبرهای واقعی منبع خبر ولینک به داده های موجود را ارایٔه می دهند.

تنها عنوان را نخوانید

عنوان های جنجالی طوری طراحی می شوند که افراد بیشتری روی آن کلیک کنند. مواظب عنوان های جاذب کلیک باشید. “تمام” داستان را بخوانید یا به آن گوش کنید و اطلاعاتی که به دست می آورید را تحلیل کنید.

منبع مطلب و نویسنده را بررسی کنید

همواره بپرسید چه کسی اطلاعات را انتقال می دهد. آیا این منبعی معتبر و قابل اعتماد است؟
منبع خبر یا نویسنده را گوگل کنید. اگر خبر، در مورد سازمان دیگری صحبت میکند، بررسی کنید که آیا این خبر در وبسایت آن سازمان بیان شده است یا خیر.

اگر خبر قسمتی از گفت و گویی در واتس اپ یا فایل صوتی بدون منبع است، به خبر اعتماد نکنید و آن را به اشتراک نگذارید.

چارچوبی که خبر درون آن مطرح شده است را بررسی کنید

وقتی اخبار بدون هیچ پیش زمینه ای و یا توضیح شرایط موجود مطرح می شوند، ممکن است باعث سردرگرمی مخاطب شود.

ابتدا، همیشه تاریخ انتشار را بررسی کنید. گاهی اخبار قدیمی باز مطرح و به وسعت پخش می شوند. اگر تصویری خارج از هر گونه متن و زمینه ای دریافت کردید، با استفاده از images.google.com میتوانید جست و جوی معکوس انجام دهید و بفهمید منبع عکس و استفاده قبلی آن کجا بوده است.

داده ها درون محتوا را بررسی کنید

برروی لینک ها و منابع موجود در خبر کلیلک کنید و مطمئن شوید نویسنده اطلاعات را به درستی تعبیر کرده، اگر خبر صوتی است، کلید واژه های موجود را جست و جود کنید.

اگر خبر اعدد و ارقام خاصی را مطرح می کند، آنها را در گوگل سرچ کنید و از صحت انها مطمئن شوید. 

اگر خبر اظهارنامه یا اعلامیه ی رسمی سازمانی را در بردارد، سایت رسمی آن سازمان را بررسی کنید.

حداقل دو منبع دیگر درباره خبر یا محتوا پیدا کنید

اگر خبر حقیقی باشد، به احتمال زیاد منابع موثق دیگر آن خبر را انتشار می دهند. عادت کنید که برای تائید اخبار آنها را در منابع مختلف جست و جو کنید. آدرس و دامنه سایت ها را چک کنید تا مطمئن باشید منابع معتبری را در دسترس دارید، نه سایت های قلابی.

از متخصصین سوال کنید

اگر به متخصصین مربوط به زمینه ی خاصی دسترسی دارید، از آنها سوال بپرسید. با مراکزی که اخبار را راستی آزمایی می کنند آشنا باشید؛ مانند factcheck.org یا رویترز. این منابع می توانند به سرعت و به خوبی به نگرانی های شما رسیدگی کنند.

در آخر این نکته مهم که محتوا را قبل از به اشتراک گذاشتن بررسی کنید

تمامی این قدم ها را قبل از انتشار اخبار مکتوب یا صوتی در نظر داشته باشید. سهم خود را در مبارزه با اطلاعات غلط انجام دهید.


این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .

نظر دهید

پاسخ دهید