خورشت به و لپه سرشار از ویتامین ب

خورشت‌ها، خورشت به و لپه، آشپزی، ویتامین ب،

مواد لازم:
به -۲۵۰ گرم
لپه –  یک چهارم پیمانه (۷۵ گرم)
گوشت گوسفند –  به میزان دلخواه (توصیه شده:  ۷۵۰ گرم)
پیاز – یک عدد
سیر – ۳ حبه
رب گوجه فرنگی – به میزان لازم
روغن – 4 قاشق غذاخوری
زردچوبه – یک قاشق غذاخوری
فلفل سیاه – نصف قاشق غذاخوری
آب – ۲ فنجان
آب لیمو- ۲ قاشق غذاخوری
چوب دارچین – یک عدد
شکر- ۲ قاشق غذاخوری (اختیاری)

طرز تهیه:
۱. ابتدا پیاز و سیر را خرد و در روغن سرخ کنید.( پیاز و سیرها را ریز خرد کنید)
۲. گوشت‌ها را به‌صورت خورشتی  ریز کنید و سپس در ماهیتابه تفت دهید تا آب آن گرفته شود؛ سپس گوشت را به پیاز و سیر سرخ شده اضافه کنید و به همراه زردچوبه و فلفل کمی تفت دهید تا بوی گوشت کمی گرفته شود.
3. بهتر است از شب قبل لپه‌ها را در آب  خیس کنید؛ در هر صورت در این مرحله لپه‌ها را کمی آب پز کنید.
۴. گوشت را به همراه آب روی شعله قرار دهید.
۵. در ظرف جداگانه‌ای مقداری روغن بریزید و دو قاشق از رب را در آن سرخ کنید.
6. بعد از پخته شدن گوشت درون قابلمه، رب گوجه فرنگی تفت داده شده را به همراه لپه‌ پخته شده و چوب دارچین اضافه کنید و اجازه دهید مخلوط پخته شود.
۷. به‌ها را بشویید و به تکه‌های کوچک خرد کنید، سپس آن‌ها را درون ماهیتابه به همراه کمی روغن تفت دهید.
8. به‌های تفت داده شده را با کمی نمک و زعفران دم کشیده به همراه رب‌ باقی مانده داخل ظرف اصلی خورشت  بریزید و اجازه دهید با شعله ملایم ترکیب گوشت‌های آماده شده با به پخته شود. حرارت زیر خورشت را کم کنید تا به طور کامل جا بیفتد.
۹. در ۱۵ دقیقه پایانی شکر و آب‌لیمو را به خورشت اضافه کنید و اجازه دهید پخته شود تا به غلظت مناسب برسد.

میوه «به» به دلیل داشتن عناصر مغذی مانند ویتامین B1، ویتامین B2، ویتامین B3، ویتامین B6، ویتامین C، آهن، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، سدیم، مس و منگنز برای سلامت دستگاه عصبی مفید است .


منبع: روزنامه خراسان

نظر دهید

پاسخ دهید