طرز تهیه خوراک ماهی

 همه افراد اکثرا در وعده های غذایی خود از مرغ یا گوشت گوسفند و گوساله استفاده می کنند، غافل از اینکه ماهی هم یکی از خوراکی های لذیذ و پر خاصیتی است که حتما باید آن را در وعده غذایی خود جا داد.

 در واقع ماهی جزء سالمترین خوراکی ها به حساب می آید و سرشار از مواد مغذی مهمی مانند پروتئین و ویتامین (دی) و هم‌چنین بهترین منبع اسیدهای چرب امگا-۳ است.

همه‌ی انواع ماهی‌ها برای سلامتی بدن مفید هستند و سرشار از مواد مغذی مختلفی هستند که بیش‌تر افراد دچار کمبودشان هستند؛ با وجود این، برخی ماهی‌ها از برخی دیگر بهتر و مفیدتر هستند؛ به نظر می‌رسد ماهی‌های چرب سالم‌ترین نوع ماهی‌های خوراکی باشند.

ماهی‌های چرب مانند سالمون، قزل‌آلا، ساردین، تن، و خال‌مخالی بیش‌ترین مقدار از مواد مغذی مبتنی بر چربی را دارند.همچنین این ماهی ها اسیدهای چرب امگا-۳ بیش‌تری دارند.

همچنین ماهی ها جزء خوراکی هایی هستند که برای سلامتی قلب مفید است.در واقع آدم‌هایی که به صورت مرتب ماهی مصرف می‌کنند، کم‌تر در معرض خطر سکته‌های قلبی و مغزی و مرگ ناشی از بیماری قلبی قرار می‌گیرند.حتی نوع چرب ماهی‌ها برای سلامت قلب هم مفیدترند، چون سرشار از اسیدهای چرب امگا-۳ هستند.

 
همچنین ماهی ها جزء خوراکی هایی هستند که برای سلامتی قلب مفید است.در واقع آدم‌هایی که به صورت مرتب ماهی مصرف می‌کنند، کم‌تر در معرض خطر سکته‌های قلبی و مغزی و مرگ ناشی از بیماری قلبی قرار می‌گیرند.حتی نوع چرب ماهی‌ها برای سلامت قلب هم مفیدترند، چون سرشار از اسیدهای چرب امگا-۳ هستند.

ماهی تنها منبع غذایی خوب برای ویتامین (دی) است. این ویتامین مهم در حقیقت مانند هورمون استروئید در بدن عمل می‌کند. ماهی و محصولات مرتبط با آن بهترین منبع غذایی برای این ویتامین هستند. ماهی‌های چرب هم‌چون سالمون و هرینگ سرشار از این ویتامین هستند.

ماهی ممکن است ماده‌ی خاکستری مغز را افزایش دهد و با افزایش سن در برابر کهولت و زوال، از آن محافظت کند.

زمانی که سن فرد بالا می رود ، حجم استخوان ها هم کاهش می یابد و بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان بروز می‌کنند. برای مقابله با این مشکلات، بدن نیاز به دو ماده معدنی مکمل و اساسی یعنی کلسیم و فسفر دارد که بخش مهمی از استخوان‌ها را شامل می‌شوند. ماهی بخصوص ماهی روغن، کپور و آزاد منبعی غنی از فسفر محسوب می‌شوند و به استحکام استخوان‌ها کمک می‌کنند.

حتی‌الامکان ماهی‌هایی تهیه کنید که به صورت طبیعی پرورش یافته‌اند.ماهی‌های طبیعی دارای امگا-۳ بیش‌تری هستند و به مواد آلاینده‌ی کم‌تری آلوده‌اند

خواص ماهی خیلی بیشتر از این چند موردی است که بیان کردیم، به همین خاطر بهتر است آن را در برنامه غذایی خود قرار دهید. در این مطلب هم می خواهیم یکی از روش های تهیه ماهی که بسیار پر طرفدار و خوشمزه است را برایتان بگذاریم.

مواد لازم برای خوراک ماهی:

فیله ماهی سفید 1 کیلوگرم

پیاز بزرگ 2 عدد

هویج 3 تا 4 عدد

فلفل دلمه ای درشت 1 عدد

گوجه فرنگی 4 عدد

روغن 3 تا 4 قاشق غذاخوری

سیر 3 تا 5 حبه

جعفری خرد شده 1 قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

سس مایونز 1 تا 2 قاشق غذاخوری (اختیاری)

طرز تهیه:

این خوراک خوشمزه را می توانید با ماهی سفید درست کنید.در واقع تکه های ماهی سفید که در  لایه های پیاز، هویج، کرفس، سیر تازه و .. قرار گرفتند و مزه آنها را جذب کردند.البته شما می توانید از انواع ماهی های دیگر مثل تیلاپیا، هامور، سنگسر، شیر، غدر استفاده کنید.

 برای تهیه خوراک با ماهی سفید ، ابتدا بادی ماهی را تفت دهید. برای اینکار باید فیله ماهی را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید و با استفاده از حوله کاغذی رطوبت اضافی آن را بگیرید.

مقداری نمک، فلفل سیاه و هر نوع ادویه ای که دوست دارید روی آن بپاشید. در یک تابه نچسب حدود یک قاشق روغن بریزید و وقتی گرم شد ماهی ها را داخل آن قرار دهید.

هر طرف ماهی را حدود 2 تا 3 دقیقه سرخ کنید، در واقع مرکز ماهی باید خام باقی بماند. وقتی تمام ماهی ها را سرخ کردید آنها را به ظرفی دیگر منتقل کنید و کنار بگذارید.

 در مرحله بعدی سبزیجات را آماده کنید. برای آماده کردن سبزیجات ، هنگامی که ماهی ها در حال سرخ شدن هستند هویج ها را رنده کنید. هسته های گوجه را در بیاورید و نگینی خرد کنیدو یا گوجه را رنده یا میکس هم می توانید بکنید.

فلفل دلمه ای را هم به شکل نوارهای باریک برش بزنید. پیازها را خلالی و سیرها را له کنید. کرفس ها را نیز خیلی نازک برش بزنید. اگر گوجه فرنگی تازه در اختیار ندارید می توانید از سس گوجه یا پوره های آماده استفاده کنید.

 در مرحله ی بعدی سبریجات را تفت دهید.برای این کار فر را روشن کنید و روی درجه حرارت 350 فارنهایت (175 سانتی گراد) قرار دهید. یک قاشق دیگر روغن را روی حرارت متوسط گرم کنید و هویج پیاز و کرفس را به آن اضافه کنید ، نمک و فلفل را هم بریزید تا سبزیجات مزه دار شوند. 5 تا 7 دقیقه آنها را بپزید تا سبزیجات نرم شوند.

 استفاده از سس مایونز اختیاری است اما لطافت خوبی به غذا می دهد.همچنین به جای سس مایونز از خامه ترش یا ماست چکیده هم می توانید استفاده کنید.

 در ادامه فلفل دلمه ای، سیر و گوجه را هم به محتویات ماهی تابه اضافه کنید. در این مرحله می توانید از هر نوع چاشنی دلخواه مانند ادویه غذاهای دریایی، سبزیجات خشک و … برای سس خوراک ماهی استفاده کنید، حتی می توانید مقدار بیشتری فلفل بزنید. این مواد را 8 تا 10 دقیقه دیگر بپزید. وقتی شعله را خاموش کردید جعفری تازه را نیز به سس اضافه کنید.

 در مرحله ی آخر خوراک ماهی را برای پخت آماده کنید.به این ترتیب که در یک ظرف مناسب نیمی از سبزیجات را بریزید، سپس قطعات ماهی را روی آن بچینید. با استفاده از سبزیجات باقی مانده روی ماهی را کاملا بپوشانید، در پایان یک لایه سس مایونز نیز روی آنها بکشید .

نکته:البته استفاده از سس مایونز اختیاری است اما لطافت خوبی به غذا می دهد.همچنین به جای سس مایونز از خامه ترش یا ماست چکیده هم می توانید استفاده کنید.

سپس روی ظرف را با فویل بپوشانید و به مدت 30 تا 40 دقیقه در فر قرار دهید. از آنجا که ماهی و سبزیجات از قبل پخته شده اند آماده شدن این غذا خیلی طول نمی کشد.

 نکته: برای این خوراک می توانید از روغن هایی مانند روغن هسته انگور، آووکادو، آفتابگردان، زیتون و روغن کنجد استفاده کنید.

 همچنین در کنار جعفری می توانید از ریحان یا شوید هم استفاده کنید.


نظر دهید

پاسخ دهید