Warning: mysqli_query(): MySQL server has gone away in /home/blagfair/public_html/wp-includes/wp-db.php on line 2024

Warning: mysqli_query(): Error reading result set's header in /home/blagfair/public_html/wp-includes/wp-db.php on line 2024

طرز تهیه لبو در زودپز

لبو دارای طعم و مزه ای بی نظیر است و در روزهای سرد زمستان اغلب افراد تمایل زیادی به خوردن آن دارند، برای تهیه لبو روش های زیادی وجود دارد و شما می توانید لبو را روی گاز و درون فر و یا در زودپز پخته و  از طعم بی نظیر آن لذت را ببرید.

لبو و کدو حلوایی و باقلا گرم از انواع خوراکی هایی هستند که طعم فوق العاده دارند، لبو از انواع دسرهایی است که کمتر کسی پیدا می شود که از طعم و مزه آن خوشش نیاید بنابراین بهتر است با رعایت کردن ترفندهای پخت آن در منزل از خواص بی نظیر آن بهره‌مند شوید. همچنین با  لبو می توان دسرهای و مرباهای خوشمزه ای تهیه کرد.

 

فواید مصرف لبو برای سلامتی

منبع پتاسیم و سایر مواد معدنی: پتاسیم ماده‌ی معدنی مهمی است که به عملکرد مناسب اعصاب و عضلات کمک می‌کند. علائمی مانند خستگی، ضعف و گرفتگی عضلات از علائم کاهش سطح پتاسیم هستند. همچنین اگر سطح پتاسیم خیلی پایین بیاید، موجب ضربان غیرطبیعی قلب و تهدید زندگی فرد می‌شود. لبو سرشار از پتاسیم است. میانه‌روی و اعتدال در مصرف آب لبو باعث می‌شود سطح پتاسیم در بدن در حد متعادلی باقی بماند.

بدن انسان نمی‌تواند بدون دریافت مواد معدنی ضروری به‌درستی وظایف‌اش را انجام بدهد. برخی مواد مغذی به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کنند. درحالی‌که برخی دیگر به سلامت دندان‌ها و استخوان‌ها کمک می‌کنند. آب‌لبو علاوه‌بر پتاسیم محتوی مواد معدنی دیگری هم هست. کلسیم، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، سدیم، روی، مس و سلنیم از سایر مواد معدنی مهمی هستند که می‌توان آنها را در آب‌لبو یافت.

– منبع خوبی از فولات: فولات (ویتامین B9) از ویتامین‌های گروه B است. فولات از بروز مشکلات ناشی از نقص لوله‌ی عصبی، مانند مهره‌شکاف (شکاف مادرزاد مهره‌ها) و آنانسفالی (بی‌مخ‌زایی) پیشگیری می‌کند. همچنین فولات خطر تولد نوزاد نارس را کاهش می‌دهد. بنابراین مصرف روزانه‌ی فولات به میزان کافی، برای زنان باردار و زنانی که قصد بارداری دارند، ضروری است. 

لبو به عنوان یکی از سالم‌ترین سبزیجات طرفداران خود را دارد. لبو در واقع ریشه اصلی گیاه چغندر است که طبخ شده و یکی از انواع مختلف چغندر است که بیشتر آن‌ها به خاطر ریشه خوراکی‌شان پرورش داده می‌شود. لبو گذشته از این‌که خوراکی دلپذیری است، یک داروی گیاهی و رنگ خوراکی نیز هست.

– حاوی ویتامین C: آب‌لبو منبع خوبی از ویتامین C است. ویتامین Cبا خاصیت آنتی‌اکسیدانی‌اش موجب تقویت دستگاه ایمنی می‌شود و از سلول‌های بدن در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. همچنین ویتامین C به تولید کلاژن، ترمیم زخم‌ها و جذب آهن کمک می‌کند.

– پیشگیری از سرطان: رنگ خاص لبو به‌خاطر وجود “بتالائین” است. بتالائین از آنتی‌اکسیدان‌های محلول در آب است. بتالائین می‌تواند از سلول‌های سالم در برابر آثار مخرب برخی داروهای درمان سرطان محافظت بکند. بتالائین در نابودی رادیکال های آزاد مؤثر است. رادیکال‌های آزاد می‌توانند سلول‌های ناپایدار بدن را پیدا و نابود کنند.

– تقویت کبد: ممکن است کبد به دلایلی آسیب دیده باشد و در انجام وظایفش دچار مشکل بشود. رژیم غذایی نامناسب، مصرف بیش‌ازحد نوشیدنی‌های الکلی، قرارگرفتن در معرض ترکیبات سمی و کم‌تحرکی از دلایل بروز بیماری کبد چرب غیرالکلی و آسیب‌زدن به کبد هستند. لبو حاوی بتائین است. بتائین می‌تواند از تجمع چربی در کبد پیشگیری کند یا از میزان آن بکاهد. همچنین بتائین از کبد در برابر سموم محافظت می‌کند.

سلامت قلب و فشار خون: مصرف آب‌ لبو به‌طور چشمگیری سبب کاهش فشار خون می شود، این امر به‌خاطر وجود مقادیر بالای نیترات موجود در آب‌ لبو است. بنابراین مصرف آب‌ لبو و سبزیجات سرشار از نیترات، یکی از راه‌های ارزان و مؤثر برای پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی و عروقی و فشار خون بالاست.

– کاهش کلسترول: اگر به کلسترول بالا مبتلا هستید، حتما آب‌لبو را به رژیم غذایی‌تان بیفزایید. عصاره‌ی لبو می‌تواند کلسترول کل و تری‌گلیسرید را کاهش و کلسترول خوب را افزایش بدهد. همچنین آب‌لبو باعث کاهش استرس اکسیداتیو می شود، خاصیت لبو در کاهش کلسترول به‌خاطر وجود فیتونوترینت‌هایی مانند فلاونوئیدهاست.

– جلوگیری از زوال عقل: نوشیدن آب‌ لبو می‌تواند اکسیژناسیون را در مغز بهبود بدهد و پیشرفت علائم زوال عقل را در افراد مسن به‌تأخیر بیندازد. با افزایش سن جریان خون به برخی نواحی مغز کاهش می‌یابد و موجب کاهش قدرت شناختی و افزایش خطر زوال عقل می‌شود. مصرف آب‌ لبو به‌عنوان یک سبزی سرشار از نیترات می‌تواند جریان خون و اکسیژناسیون در مغز را بهبود دهد.

– کمک به بیماران دیابتی: لبو محتوی نوعی آنتی اکسیدان به‌نام “آلفالیپوئیک‌اسید” است که می‌تواند به کاهش سطح گلوکز و افزایش حساسیت‌ به‌ انسولین کمک می‌کند و از تغییرات اکسیداتیو مرتبط با استرس در بیماران مبتلا به دیابت جلوگیری کند. آلفالیپوئیک‌اسید می‌تواند نشانه‌های نوروپاتی محیطی و نوروپاتی اتونومیک را در مبتلایان به دیابت کاهش دهد.

– بهبود گوارش و دفع: یکی دیگر از خواص لبو کمک به دفع و بهبود گوارش است. لبو یکی از خوراکی‌های سرشار از فیبر است به همین دلیل می‌تواند در جلوگیری از یبوست مؤثر باشد و موجب بهبود سلامت دستگاه گوارش و دفع راحت‌تر مدفوع می‌شود.

-کاهش التهاب: کولین یک جزء بسیار مهم و پرخاصیت لبو است که به خواب، حرکات عضلات، یادگیری و تقویت حافظه کمک می‌کند. همچنین کولین به حفظ ساختار غشاهای سلولی، به انتقال امواج عصبی، جذب چربی و کاهش التهابات مزمن کمک می‌کند.

– بهبود سوخت و ساز و عملکرد ورزشکاران: مکمل های غذایی محتوی آب‌ لبو می‌توانند اکسیژناسیون عضلات را در طول تمرینات ورزشی بهبود دهند. افزایش مصرف نیترات می‌تواند به‌طور بالقوه مقاومت فرد را در طول تمرینات ورزشی طولانی افزایش دهد. کیفیت زندگی افرادی که به‌خاطر مشکلات قلبی-عروقی، تنفسی و سندروم سوخت‌وسازی و به‌دلیل کمبود اکسیژناسیون نمی‌توانند تحرک روزانه‌ی کافی داشته باشند، با مصرف سبزیجات حاوی نیترات بهبود می‌یابد.

– کمک به کاهش وزن و لاغری: آب لبو کالری بسیاری پایینی دارد و فاقد چربی است. آب لبو یک نوشیدنی خوب برای شروع روز است که می‌تواند مواد مغذی و انرژی موردنیازتان را تأمین کند.

طرز تهیه لبوی خوشمزه خانگی در زودپز

مواد لازم:
– چغندر کوچک     3 عدد
– آب                   3 پیمانه 
شکر                    ۳ قاشق غذاخوری

طرز تهیه:
ابتدا چغندر را به کمک برس به خوبی بشویید تا گل و لای آن از بین برود و تمیز شود سپس چغندرهای تمیز شده را به همراه آب داخل زودپز مناسب ریخته و آن را روی حرارت گاز با شعله ملایم قرار دهید و به مدت 1 الی 2 ساعت صبر کنید تا چغندرها نرم و پخته شوند و حدود دو لیوان از آب آن باقی بماند.

در مرحله بعدی درست کردن لبو بعد از مدت زمان ذکر شده لبوها را از داخل زودپز بیرون آورده و پوست آن ها را بگیرید و به صورت حلقه ای لبوها را برش بزنید.

برش های لبو را دوباره درون آب لبو بیندازید و مقداری شکر یا عسل به آب لبو اضافه کنید و حرارت گاز را روی شعله ملایم قرار دهید و درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا لبوها به مدت یک ساعت دیگر پخته شوند و آب لبو به کمتر از یک لیوان برسد، سپس لبوهای پخته شده را درون ظرفی مناسب برای سرو بریزید می توانید از آب لبو نیز روی لبوهای پخته شده بریزید.

طرز تهیه لبوی قرمز خوشمزه در خانه

مواد لازم:
– چغندر      3 عدد

طرز تهیه:
ابتدا چغندها را بشویید و آن ها را بعد از خشک کردن درون کاغذ آلومینیومی یا فویل بپیچید سپس چغندرها را به مدت ۶۰ دقیقه درون فر که از قبل با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد گرم شده است قرار دهید تا پخته و نرم شوند.

بعد از مدت زمان ذکر شده لبوها را از درون فر خارج کنید و پوست آن ها را بگیرید و لبوها را به صورت حلقه ای برای سرو برش بزنید.

طرز تهیه لبو در مایکروفر

مواد لازم:
– چغندر              به مقدار دلخواه
– سرکه                به مقدار دلخواه

طرز تهیه:
برای طرز تهیه لبو در مایکروفر ابتدا چغندرها را بشویید و سر و ته آن ها را بزنید سپس پوست چغندرها را بگیرد و آن ها را به صورت ورقه ورقه برش بزنید و مقداری سرکه روی برش های چغندر بمالید.

سپس مایکرو فر را روی درجه حرارت بالا تنظیم کنید توجه داشته باشید که برای طرز تهیه ۲۵۰ گرم چغندر زمان را باید روی ۱۰ تا ۱۲ دقیقه تنظیم کنید و برای پخت نیم کیلوگرم چغندر زمان را باید روی ۱۲ تا ۱۵ دقیقه تنظیم کنید.

طرز تهیه لبوی خانگی با شکر

مواد لازم:
– چغندر          5 عدد
– شکر            ۳ قاشق غذاخوری
– آب              3 لیوان

طرز تهیه:
برای طرز تهیه لبو در زودپز ابتدا چغندرها را به خوبی بشویید سپس آن ها را به همراه سه لیوان آب و شکر درون زودپز بریزید و درب زودپز را ببندید و اجازه دهید تا چغندر به مدت یک ساعت و نیم درون زودپز پخته شود و بعد از مدت زمان ذکر شده چغندرها را از درون زودپز بیرون آورید و پوست آن ها را بگیرید و به صورت دلخواه خود برش بزنید.

طرز تهیه لبو با شیره انگور

مواد لازم:
– لبو              به میزان دلخواه
– شیره انگور   به میزان دلخواه

طرز تهیه:
بنابراین برای پختن لبو با شیره انگور، در ابتدا لبو ها (چغندر قرمز) را به خوبی بشویید اما نباید سر و ته آنها را جدا کنید زیرا این کار موجب خواهد شد که لبو ها بعد از پخت، از رنگ زیباتری برخوردار باشند.

اکنون لبو ها را داخل قابلمه ای بریزید و روی آنها را نیز با آب پر کنید به طوری که سطح لبو ها به طور کامل با آب پوشیده شود، سپس درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا به مدت ۲ ساعت پخته شده و آماده شوند. بعد از گذشت زمان در نظر گرفته شده، لبو ها را بیرون آورید و پوست آنها را کنده و سر و ته لبو ها را نیز جدا کنید.

در مرحله بعدی، در داخل قابلمه و به آب لبو ها به میزان دلخواه شیره انگور بیفزایید (در صورتی که مقدار آب لبو باقی مانده در قابلمه، دو لیوان باشد, کافی می باشد) و بعد لبو های خرد شده را به آب لبو اضافه کنید.

سپس دوباره آن را روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید به مدت ۲ ساعت دیگر با حرارت کم بپزد و خوب جا بیفتد، اکنون لبو هایی خوشرنگ و خوشمزه با طعم شیره آماده شده و می توانید در ظرف دلخواه خود سرو کنید.

نکات مهم در تهیه بهتر لبو در خانه 

– برای حفظ رنگ لبو قبل از پختن چغندر پوست آن را نگیرید.
– برای خوشرنگ شدن لبو بعد از اینکه چغندرها مقداری نرم شدند چند قاشق سرکه به آب آن ها اضافه کنید.
– اضافه کردن شکر به لبو باعث بهتر شدن رنگ آن می شود و طبیعت سرد لبو را نیز خنثی می کند.
– هر گونه بریدگی روی سطح چغندرها قبل از پختن آن ها باعث خارج شدن رنگ چغندر می شود بنابراین بهتر است قسمت ضخیم سر و ته چغندرها را نگیرید.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .

نظر دهید

پاسخ دهید