طرز تهیه مربای کنجد

ارده کنجد

کنجد ، گیاهی بسیار مفید است و به خاطر دانه ها و روغنش کشت می شود. دانه‌های کنجد ۵۰ تا ۶۰ درصد روغن و دو آنتی‌اکسیدان بسیار مفید از خانواده‌ی لیگنان‌ها به نام‌های سسامین و سسامولین دارد. روغن کنجد نیز دو ترکیب فنولیک دیگر به نام‌های سسامول و سسامینول دارد که در فرایند تصفیه تشکیل می‌شوند.

روغن کنجد سرشار از اسید لینولئیک و اسید اولئیک است که بخش عمده‌ی آنها گاما-توکوفرول و سایر ایزومرهای ویتامین هستند. اسیدهای آمینه‌ی موجود در کنجد لیزین، تریپتوفان و متیونین هستند.

کنجد دارای کلسیم منیزیم،مس ، آهن، پروتئین،روی ، تیامین،فسفر می باشد. دانه‌های کنجد همچون تخم کتان، سرشار از لیگنان پستانداران هستند. لیگنان‌های پستانداران که به آنها انترولاکتون و انترودیول می‌گویند توسط میکروفلورا در روده‌ی بزرگ تولید می‌شوند. تحقیقات جدید نشان داده است که این لیگنان‌ها دارای خواص ضدسرطانی هستند و می‌توانند از سرطان روده بزرگ و سرطان سینه پیشگیری کنند.

یکی از خواص کنجد، چربی سوزی آن است. چربی‌ها با ارسال پیام‌هایی به مغز، در ترشح هورمون‌هایی که به ما احساس سیری می‌دهند، نقش دارند. اساسا، چربی‌های سالم با کاهش گرلین یا همان هورمون گرسنگی، چربی سوزی را بیشتر می‌کنند. ترکیبات فیتوشیمیایی خاصی که در دانه‌های کنجد وجود دارند و بخشی از خانواده‌ی لیگنان‌ها هستند، برای افزایش سوخت‌وساز بدن و افزایش چربی سوزی سودمندند.

آهن موجود در دانه‌های کنجد در پیشگیری از کمبود آهن، کم‌خونی و اُفت انرژی مؤثر است. همچنین دانه‌های کنجد می‌توانند مس مورد نیاز بدن برای حفظ سلامت سیستم عصبی، استخوان‌ها و سوخت‌وساز را تأمین کنند.

 کنجد خواص درمانی بسیار فراوانی دارد که ما در اینجا به بخش کوچکی از آن را اشاره کردیم.از این گیاه پرخاصیت می توان استفاده های فراوانی کرد. در این مطلب می خواهیم طرز تهیه مربای کنجد را بیان کنیم.

تهیه مربای کنجد بسیار آسان است و این مربا در مدت زمان کم آماده می‌شود. این مربای لذیذ را می‌توانید با خامه و عسل میل کنید .کنجد، شکر، زعفران، خلال پسته و خلال بادام از جمله مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه مربا کنجد هستند.

مواد لازم:

دانه کنجد۶۵۰ گرم

شکریک کیلوگرم

پودر نارگیل نصف پیمانه

 آب نیم لیتر

زعفران دم کرده  یک قاشق غذاخوری

خلال پسته یک چهارم پیمانه

خلال بادام یک چهارم پیمانه

طرزتهیه:

برای تهیه مربا کنجد، ابتدا آب و شکر را داخل یک قابلمه بریزید و روی حرارت بگذارید تا بجوشد. در همین زمان، زعفران را هم دم کنید. به این صورت که کتری را آب کرده و اجازه دهید آب بجوشد. زعفران را در قوری مخصوص بریزید و روی آن به مقدار لازم آب جوش بریزید. قوری را روی کتری بگذارید تا زعفران دم کند. به جای زعفران می‌توانید از یک قاشق غذاخوری دارچین استفاده کنید.

 آهن موجود در دانه‌های کنجد در پیشگیری از کمبود آهن، کم‌خونی و اُفت انرژی مؤثر است. همچنین دانه‌های کنجد می‌توانند مس مورد نیاز بدن برای حفظ سلامت سیستم عصبی، استخوان‌ها و سوخت‌وساز را تأمین کنند.

سپس زعفران دم کرده، خلال پسته و خلال بادام، پودر نارگیل و کنجد را به قابلمه اضافه کنید و هم بزنید. وقتی مربا شروع به حباب زدن کرد، انگشت خود را به آرامی و با احتیاط داخل قابلمه بزنید تا کمی از مربا به انگشتتان بچسبد و بعد دوتا انگشتتان را به هم بچسبانید. اگر مربا به هر دو انگشت‌تان چسبید، یعنی مربا قوام آمده است.

 نکته: اگر می‌خواهید شربت براق باشد، هنگام قوام آمدن مربا، دو قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید.

در مرحله بعد قابلمه را از روی حرارت بردارید‌ و اجازه دهید مربا کنجد خنک شود. سپس مربا را داخل شیشه تمیز و خشک که درب فلزی دارد بریزید و آن را داخل یخچال قرار دهید. مربا کنجد خوشمزه آماده است.
برای اینکه مربا شکرک نزند، نصف قاشق چای‌خوری جوهر لیمو یا یک قاشق غذاخوری آب‌ لیمو به آن اضافه کنید.


نظر دهید

پاسخ دهید