طرز تهیه چند نوع چیپس خوشمزه در خانه

طرز تهیه چیپس هویج

چیپس‌هایی در خانه تهیه می شوند، نه‌تنها مضر نیستند،بلکه به سلامتی افراد خانواده نیز کمک می‌کنند. سبزیجات و میوه‌های زیادی برای تهیه چیپس مناسب‌اند. 

طرز تهیه چیپس کدو سبز

طرز تهیه چیپس کدو سبز

کدو سبز خواص بسیاری برای سلامتی دارد. اگر برای پخت این چیپس از فر استفاده کنید، روغن کمتری مصرف می‌کنید و در نتیجه، این چیپسِ سالم چربی‌های اشباع‌شدۀ کمتری خواهد داشت.

مواد لازم:
– کدو سبز نازک برش داده شده    دو نیم پیمانه
–  پودر سوخاری                        یک‌چهارم پیمانه
– پنیر پارمزان                           یک‌چهارم پیمانه
– پودر سیر                              یک‌چهارم قاشق چای‌خوری 
– فلفل سیاه                           یک‌هشتم قاشق چای‌خوری 
– شیر بادام                            یک‌چهارم پیمانه
– روغن نارگیل یا روغن زیتون    ۱ قاشق چای‌خوری

طرز تهیه:
ابتدا فر را به دمای ۴۲۵ درجه فارنهایت برسانید؛ توری فر یا توری گریل را با روغن‌زیتون یا روغن نارگیل چرب کنید؛ پنیر پارمزان،پودر سوخاری، پودر سیر و فلفل سیاه را باهم در یک کاسه مخلوط کنید.

شیر بادام را در یک کاسه دیگر بریزید؛ برش‌های کدو سبز را در شیر بادام گذاشته و سپس آنها را در مخلوط پنیر پارمزان و پودر سوخاری قرار بدهید تا سطحش کاملا پوشانده شود.

برش‌های کدو سبز را به‌طور منظم و یکنواخت بر روی توری قرار بدهید. این برش‌ها نباید روی هم قرار بگیرند؛ کدو سبزها را ۳۰ دقیقه بپزید تا سطح آن ترد و قهوه‌ای بشود.

حواستان باشد کدو سبزها نسوزند؛ در انتها، چیپس کدو سبزتان را خارج کنید و بگذارید خنک شوند؛ در صورت تمایل می‌توانید چیپس کدو سبزتان را با انواع سس‌های خانگی و دست‌ساز سالم سرو کنید.

طرز تهیه چیپس لبو و رزماری

طرز تهیه چیپس لبو و رزماری

چه‌چیزی می‌تواند جذاب‌تر از چیپس‌های قرمز و خوشمزه باشد؟ چیپس چغندر و رزماری را می‌توان به‌راحتی در خانه تهیه کرد و از مصرف آن لذت برد.

مواد لازم:
– چغندر متوسط و برش‌خورده    ۳ عدد
– رزماری                                 2 الی 3 شاخه
– روغن‌زیتون                           به میزان لازم
– نمک و فلفل‌سیاه                   به میزان لازم

طرز تهیه:
ابتدا فر را به دمای ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد برسانید؛ چغندرها را نازک برش بزنید (با برش چغندر، کمی خمیدگی در ورق‌های آن ایجاد می‌شود).

سطح توری فر را با روغن‌زیتون چرب بکنید. به چغندرها نمک، فلفل‌سیاه و رزماری را بیفزایید و آنها را منظم روی توری بگذارید.

مراقب باشید روی هم قرار نگیرند؛ به‌مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه چغندرها را بپزید تا تردتر شوند و سطحشان قهوه‌ای شود. حتما از دقیقه ۱۵ به بعد مرتب چغندرها را کنترل کنید تا نسوزند؛ چیپس چغندرتان آماده است.‌ آن‌ها را از فر خارج کنید و بگذارید خنک شوند.

طرز تهیه چیپس گلابی

طرز تهیه چیپس گلابی

گلابی طعم شیرینی دارد. از این رو، اگر می‌خواهید مصرف شکرتان را کاهش بدهید، گلابی گزینه خوبی برای برطرف‌کردن میلتان به خوردن شیرینی‌های مصنوعی و ناسالم خواهد بود.

مواد لازم:
-گلابی سفت و نارس          به مقدار دلخواه
پودر دارچین                     به میزان دلخواه

طرز تهیه:
ابتدا گلابی‌ها را نازک برش بزنید؛ روی یک سینیِ فر کاغذ شیرینی‌پزی (کاغذ مومی) قرار بدهید. گلابی‌ها را به‌طور منظم روی سینی بچینید و رویشان پودر دارچین بریزید، گلابی‌‌ها را ۹۰ دقیقه در دمای ۱۰۷ درجه سانتی‌گراد فر بپزید.

سپس گلابی‌ها را زیرورو بکنید و به پختن ادامه بدهید. باید گلابی‌ها تیره شوند و اطرافشان موج‌دار بشود، پس باید حدودا ۶۰ تا ۹۰ دقیقۀ دیگر نیز در فر باقی بمانند؛ گلابی‌ها را از فر خارج کنید و بگذارید خنک شوند؛ می‌توانید چیپس گلابی‌تان را در ظرف‌های مقاوم در برابر نفوذ هوا، یک هفته نگهداری بکنید.

طرز تهیه چیپس موز

طرز تهیه چیپس موز

 برای تهیه انواع چیپس میوه ای می توانید به راحتی آنها را به صورت نازک برش داده و بوسیله دستگاه خشک کن و یا فر در خانه خشک کرده و میل نمایید.

چیپس موز میان‌وعده‌ای شیرین و خوش‌خوراک است. موز سرشار از پتاسیم بوده و جایگزین خوبی برای چیپس‌های صنعتی است.

مواد لازم:
– موز نازک برش داده شده      به مقدار دلخواه
– آب لیمو ترش تازه              یک عدد
– روغن‌زیتون                       به میزان لازم

طرز تهیه:
ابتدا فر را به دمای 90 درجه سانتی‌گراد برسانید؛ سپس روی سینی فر را با فویل آلومینیمی بپوشانید و روی آن روغن‌زیتون بریزید؛ موزهای برش‌خورده را روی سینی بگذارید؛ موزها را ۶۰ دقیقه بپزید.

مرتب کنترلشان کنید تا ببینید سطحشان سفت شده و شروع به تغییر رنگ کرده است یا نه. این کار را تا وقتی به تردی موردنظرتان برسند ادامه دهید.

باید حواستان به موزها باشد تا نسوزند؛ اگر موزها به سینی چسبیدند و به‌راحتی جدا نشدند، بگذارید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه دیگر باقی بمانند؛ موزها را از فر خارج کنید و بگذارید خنک شوند؛ می‌توانید چیپس موز را در ظرفی مقاوم در برابر نفوذ هوا نگهداری کنید.

طرز تهیه چیپس سیب

طرز تهیه چیپس سیب

چیپس سیب میان‌وعده‌ای سالم و خوشمزه است. برای تهیه این چیپس می‌توانید از انواع سیب‌ها استفاده کنید. افزودن دارچین و جوز هندی طعم این چیپس را بهتر می‌کند.

مواد لازم:
– سیب                            به مقدار دلخواه
– پودر دارچین                  به میزان دلخواه
– جوز هندی آسیاب‌شده    کمی

طرز تهیه:
ابتدا فر را به دمای ۱۰۷ درجه سانتی‌گراد برسانید؛ روی سینی فر یک کاغذ شیرینی‌پزی قرار دهید؛ سیب‌ها را به نازک‌ترین شکل ممکن برش بزنید و آنها را به‌طور منظم روی سینی‌ها بچینید.

مراقب باشید سیب‌ها روی هم قرار نگیرند؛ به‌آرامی و بادقت پودر دارچین و سپس جوز هندی را روی سیب‌ها بریزید؛ سیب‌ها را یک ساعت بپزید و سپس زیرورویشان کنید و یک ساعت دیگر‌ نیز به پختن‌شان ادامه دهید؛ در نهایت، سیب‌ها را از فر‌ خارج کنید و بگذارید خنک شوند.

طرز تهیه چیپس تربچه با شکر و دارچین

طرز تهیه چیپس تربچه با شکر و دارچین

مواد لازم:
– تربچه قرمز                  15 عدد
– روغن‌زیتون                 ۱ قاشق غذاخوری
– عسل                         یک دوم قاشق غذاخوری
– ترکیب شکر و دارچین   ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه:
ابتدا فر را به دمای ۱۷0 درجه سانتی‌گراد برسانید؛ تربچه‌ها را نازک (حدودا نیم سانتی‌متر) برش بزنید و آنها را در یک کاسه مناسب مایکروویو بریزید.

سپس تربچه‌ها را ۳۰ ثانیه در مایکروویو قرار بدهید تا کمی نرم بشوند. آب تربچه‌ها را با کمک یک دستمال خشک کنید و آنها را در یک کاسه بزرگ‌تر بریزید.

سپس روغن‌زیتون، عسل و ترکیب شکر و دارچین را به تربچه‌ها بیفزایید، آنها را به‌خوبی باهم‌ مخلوط بکنید. روی سینی فر کاغذ شیرینی‌پزی قرار دهید.

سپس تربچه‌‌ها را به‌طور یکنواخت رویش پهن کنید؛ تربچه‌ها را ۱۵ دقیقه در دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت (۱۷۶ درجه سانتی‌گراد) بپزید و سپس زیرورویشان کنید.

دمای فر را به ۱۰۷ درجه سانتی‌گراد کاهش دهید و تربچه‌ها را ۲۰ دقیقه دیگر بپزید. در این مرحله، متوجه کاهش حجم تربچه‌ها و تردی آنها خواهید شد؛ چیپس تربچه‌تان را از فر خارج کنید و بگذارید خنک شوند.

طرز تهیه چیپس هویج

طرز تهیه چیپس هویج

در میان جایگزین‌های سیب‌زمینی برای تهیه چیپس، قطعا هویج یکی از خوشمزه‌ترین و خوش‌رنگ‌ترین گزینه‌هاست.

مواد لازم:
– هویج                 به مقدار دلخواه
روغن‌زیتون            به میزان لازم
نمک و فلفل‌سیاه    به میزان لازم
پودر سیر               به میزان دلخواه

طرز تهیه:
ابتدا هویج‌ها را نازک برش بزنید؛ آنها را با روغن‌زیتون و نمک و ادویه مخلوط کنید.

هویج‌ها را ۲۰ دقیقه در فر با دمای 230 درجه سانتی‌گراد بپزید؛ چیپس هویج را از فر خارج کنید و بگذارید خنک بشوند.


این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .

نظر دهید

پاسخ دهید