چگونه فلافل اسفناج با پنیر درست کنیم؟

فلافل اسفناج

همانطور که گفتیم مواداصلی این غذا نخود و اسفناج است که هر  دو از مواد غذایی مقوی و مفید برای سلامتی می باشد و افرادی که رژیم گیاه خواری  دارند، می توانند آن را در برنامه غذایی خود قرار دهند،چون یک وعده ی غذایی کامل محسوب می شود .

 فلافل غذایی است؛ به صورت توپک های گرد و کوچک که در کنار کاهو و گوجه و خیار شور استفاده می شود. ریشه این غذا  ریشه آن مربوط به کشورهای خاورمیانه از جمله مصر و لبنان است. در کشورهای عربی و به خصوص لبنان این غذا را با عدس، سیب‌زمینی و حتی بادمجان هم درست می‌کنند اما مشهورترین آن‌ها «فلافل نخود» است و نوع عربی و اصیل لبنانی آن، غذایی تند و پر از فلفل است.
در ادامه مطلب طرز تهیه این غذای خوشمزه را می گوییم:

مواد لازم برای تهیه فلافل اسفناج:

اسفناج200 گرم

نخود بدون پوست (کنسرو نخود)400 گرم

پنیر سفید 100گرم

زیره دو قاشق چایخوری

آرد ساده100 گرم

نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه:
برای تهیه فلافل اسفناج با پنیر ابتدا اسفناج‌ها را بشویید و داخل یک آبکش بریزید. یک کتری آب روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. سپس آب جوش را روی اسفناج‌ها بریزید. صبر کنید تا اسفناج‌ها به اندازه کافی خنک شوند و آب آن‌ها داخل آبکش کاملا گرفته شود.

 نکته: در مرحله آب جوش ریختن روی اسفناج ها حتما صبر کنید تا کاملا خنک شده و خشک شوند در غیر اینصورت فلافل‌ها خیلی نرم خواهند شد و ممکن است وا بروند.

در مرحله ی بعد اسفناج‌ها را همراه نخود، پنیر سفید ، زیره و آرد داخل غذاساز بریزید تا مواد کاملا مخلوط شوند. به مقدار لازم نمک و فلفل هم اضافه کنید و به این ترتیب مایه فلافل را آماده کرده اید.

 نخود را می توانید خودتان از یک روز قبل در اّب خیس دهید  و چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ آن گرفته شود  و بعد در غذا ساز بریزید و میکس کنید.البته اگر غذا ساز تیغه های تیز ندارد، می توانید نخود ها را چرخ کنید.

 در مرحله آب جوش ریختن روی اسفناج ها حتما صبر کنید تا کاملا خنک شده و خشک شوند در غیر اینصورت فلافل‌ها خیلی نرم خواهند شد و ممکن است وا بروند.

نکته: برای کیفیت بهتر فلافل بهتر است  مایه آماده شده را چند ساعت در یخچال قرار دهید و حداقل یک ساعت قبل از سرخ کردن مواد را خارج از یخچال نگه دارید.

 سپس مایه فلافل را داخل یک کاسه بریزید. کف دست‌ها را خوب آرد پاشی کنید و به کمک دست مایه فلافل را به گلوله‌هایی به اندازه یک قاشق غذاخوری تقسیم کنید. سپس روی گلوله‌ها را صاف کنید تا به شکل فلافل در بیایند.

 در مرحله ی آخر روغن نباتی را داخل یک تابه گود یا قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا روغن حسابی داغ شود. فلافل‌ها را به اندازه دو تا سه دقیقه سرخ کنید. سپس کنار قرار دهید تا خنک شوند.الابته این روش سرخ کردن برای افرادی که رژیم دارند، مناسب نیست، بهتر است این افراد کف سینی فر کاغذ روغنی بیندازند و کمی با روغن زیتون آن را چرب کنند. فلافل های آماده را داخل سینی بچینند و آنها را داخل فر قرار دهند تا برشته و طلایی شوند.

نکته:
 برای راحتی و یکدست شدن سعی کنید از قالب فلافل استفاده کنید.

برای صرفه جویی در روغن از ظرف کوچک و گود برای سرخ کردن استفاده کنید.

برای فریز کردن می‌توانید فلافل‌ها را به صورت سرخ نشده داخل فریزر منجمد کنید. برای این کار آن‌ها را داخل کیسه فریزر بریزید، در آن را سفت ببندید تا هوا داخل کیسه جریان پیدا نکند و داخل فریر قرار دهید.


نظر دهید

پاسخ دهید