چگونه می توان عصبانیت خود را کنترل کرد؟

عصبانیت

عصبانیت حالت احساسی است که شدت آن بسیار زیاد است و گاهی ممکن است فرد از شدت عصبانیت دست به کارهایی بزند و رفتاری انجام دهید تا خود را خالی کند.  در این مطلب می خواهیم ببینیم شخصی که عصبانی می شود، چگونه می تواند خودش را کنترل کند.

 زمانی که شخصی عصبانی می شود کنترل آن برایش خیلی سخت و گاهی غیر ممکن است ، اما او تلاش کند تا خشم و عصبانیت خود را مهار کند.

کنترل عصبانیت

کنترل عصبانیت به این معناست که شخص یاد می گیرد که  چگونه باید با آن مقابله کند.در حقیقت کنترل و مدیریت عصبانیت،سعی می کند که شخص را از حال و احساس عصبانیت بیرون بیاورد و یا او را به ادامه دادن عصبانیت تشویق نمی کند.

همه ی افراد در طول عمرشان عصبانیت را در درجات مختلف تجربه کرده اند.گاهی ماندن در ترافیک های سنگین شخص را عصبانی می کند طوری  که ممکن است حتی صحبت عادی افراد خانواده در آن شرایط ، شخص را از کوره در می آورد  ویا ممکن است همکار فرد در زمینه ی کاری به او خیانت کند و همین باعث عصبانیت او می شود.

 در این شرایط که فرد بسیار عصبانی است ، ممکن است به درگیری و یا کارهای خطرناک وسوسه شود که در انتها شخص  از یک مشکل کوچک یک کوه بزرگی می سازد که برای رها شدن  از آن باید تقاص آن را بدهد. برای اینکه شخص در این حالات قرار نگیرد و جان خود و دیگران را به خطر نیاندازد باید عصبانیت خود را کنترل کند .

 شخص باید بداند که منطق ؛ همیشه عصبانیت را از بین می‌برد به شرطی که با خودش رو راست باشد. خیلی از موقعیت‌های تنش زا در کنترل فرد نیستند. مثلا به خاطر از دست دادن موقعیت شغلی در رقابت با همکار از او عصبانی هستید. پیش از هر چیز دلایل و نیت همکارتان را بررسی کنید.

روش های کنترل عصبانیت

در ادامه می خواهیم راه ها و روش های کنترل عصبانیت را بگوییم.

منشأ عصبانیت خود را پیدا کنید

یکی از راه های کنترل عصبانیت این است که فرد منشا عصبانیت خود را جستجو و پیدا کند و ببیند که چه چیزی باعث عصبانیت او شده است. در واقع عصبانیت‌های شدید بیشتر از چیزهای بسیار کوچک شروع می‌شوند. زمانی که کسی برخلاف خواستۀ فرد عمل کند؛ آن وقت است که شخص مقابل  عصبانیت  خود را بروز می‌دهد.

شخص برای اینکه عصبانیت خود را کنترل کند ، باید ببیند که چرا و به چه دلیلی عصبانی شده است و علت واقعی آن را در خود پیدا کند. مشکل اینجاست که معمولا افراد می‌خواهند اتفاق ناخوشایند را فراموش کنند و یا مدام بررسی عواملی که منجر به عصبانیت شده‌است را عقب می اندازند.

به عنوان مثال، وقتی فردی خسته هست، ناراحت هست، شب خوب نخوابیده است، یا کسی که با او رفتار گستاخانه ای کند؟در حقیقت عوامل خارجی مانند دوست بی ادب و عوامل داخلی مانند خود خسته فرد وجود دارند که وارد بازی می شوند.

ببخشید و یا فراموش کنید

برای اینکه فرد، عصبانیت خود را کنترل کند ، بهتر است کسی یا چیزی را که باعث عصبانیت او شده است را ببخشد و یا فراموش کند. در واقع بخشیدن و فراموش کردن هم یکی دیگر از روش های کنترل عصبانیت به شمار می رود. بخشش بزرگترین پادزهر برای رفع عصبانیت می باشد. اگر فرد به عصبانیت اجازه بدهد که در او نفوذ کند و به دیگر فکرهای منفی فکر کند، در نهایت چیزی جز تلخی، خشم و بدبینی نصیبش نخواهد شد.

ورزش کردن

یکی دیگر از راه های کنترل عصبانیت و کاهش تنش ، ورزش کردن می باشد. فعالیت بدنی شخص را آرام می‌کند. فرد باید ببیند کدام ورزش در کاهش حس عصبانیت به او کمک می‌کند. یک ورزش خشن مانند کیک بوکسینگ یا ورزش‌های رزمی می‌تواند باعث تخلیه انرژی منفی و در نتیجه ایجاد حس آرامش ذهنی در فرد شود.

ممکن است فرد فعالیت‌های آرام‌تر مانند پیاده روی، باغبانی، تمیز کاری و یوگا را ترجیح دهد، این فعالیت‌ها هم باعث آرامش ذهن و جسم شده و باعث می‌شود فرد با ذهن بازتری به مشکل خود و راه حل آن بیاندیشد.

تقویت مهارت گوش دادن

یکی دیگر از روش های کنترل عصبانیت این است که شخص خوب گوش کند. شاید در وهله ی اول فکر کنید که این موضوع ربطی به کنترل عصبانیت ندارد، اما باید بدانید که وقتی فرد شنونده است و خوب گوش می کند ، در واقع با شخصی که در حال حرف زدن با اوست ، ارتباط برقرار می کند و همین نشان می دهد که او به حرف های طرف مقابلش صادقانه گوش می دهد و همین صادقانه گوش کردن به حرف های طرف مقابل نشان می دهد که او مراقب است و به فکر و احساسات دیگران احترام می گذارد و همچنین باعث تقویت احساس همدلی می باشد.

واکنش عجولانه نشان ندهید

 بهتر است در زمان عصبانیت واکنش عجولانه نشان ندهید. گاهی ممکن است فرد در وضعیتی باشد که بروز عصبانیت کار راخراب‌تر کند و به ضرر خودش تمام شود. در این شرایط بایدواکنش نشان ندهد و یا آن را به تاخیر بیاندازید. برای این کار از تکنیک‌های تنفسی برای کنترل خشم خود استفاده کند. و یا حواسش را پرت کند ، این کار  می‌تواند بسیار موثر باشد. خود را با یک فیلم خنده دار و یا فکر به خاطره ای خوشایند سرگرم کند. این کار باعث می‌شود تا مدتی از شرایط تنش زا دور شود.

عصبانیت

شناسایی یک روزنه و راه در رو احتمالی

 یکی دیگر از راه های کنترل خشم و عصبانیت این است که یک روزنه و راه در رو  از شرایط عصبانیت خود پیدا کند. اگر فرد  یک جا بنشیند و به چیزهایی که او را عصبی می کنند فکر کند، حتما دچار مشکل و عصبانیت های پی در پی خواهد شد.

 آیا رفتار های نامنظم فرزند باعث ناراحتی پدر و مادر می شود؟  در این شرایط چیزهایی که باعث خونسردی آنها می شوند را بخرید تا سرشان را مشغول نگه دارید تا مزاحم شما نشوند و بی خود و بی جهت اعصاب خودتان را خورد نکنید. اگر شخص  عادلانه فکر نکند، در واقع نتیجه بدتری او را غافل گیر می کند .

در صورت عصبانیت سعی کنید نفس عمیقی بکشید و از راه حل های منطقی برای رفع مشکلاتی که باعث عصبانیت میشوند استفاده کنید.

کنترل عصبانیت با واقع بینی

 زمانی که شخص عصبانی می شود و کنترل خود را از دست می دهد، ببیند که آیا واقعا این عصبانیتش ارزش دارد و آن چیزی که باعث عصبانیتش شده ،چند وقته دیگر واقعا اهمیت این همه عصبانیت را دارد و در زندگی او تاثیر می گذارد؟

شخص باید بداند که منطق ؛ همیشه عصبانیت را از بین می‌برد به شرطی که با خودش رو راست باشد. خیلی از موقعیت‌های تنش زا در کنترل فرد نیستند. مثلا به خاطر از دست دادن موقعیت شغلی در رقابت با همکار از او عصبانی هستید. پیش از هر چیز دلایل و نیت همکارتان را بررسی کنید. احتمالا او هم برای افزایش حقوق و زندگی بهتر سعی کرده که در این رقابت موفق باشد.در بسیاری از موارد افراد قصد آزردن را ندارند و ممکن است همکارتان نیز واقعا نیت بدی نداشته باشد. همیشه شرایط و علت‌هایی وجود دارد که فرد از آن‌ها بی خبر هستند.

ترک کردن محل برای کنترل عصبانیت

شاید بتوان گفت که مهمترین راه کنترل خشم و عصبانیت ؛ ترک کردن محل است. بهتر است فرد جایی را برای خود در نظر داشته باشد که بتواند در آن به آرامش برسد. این مکان می‌تواند یک اتاق مخصوص به خود در خانه و یا یک کلبه در جنگل باشد.

 زمانی که عصبانی می‌شوید سعی کنید در صورت امکان محل را ترک کنید و به جایی بروید که هیچ کس نباشد و شما را آرام کند. حتی می‌توانید در این مکان؛عصبانیت خود را با مشت زدن به بالشت و یا فریاد زدن خالی کنید. این مکان به شما کمک می‌کند تا انرژی خود را به دست آورید.

گاهی تنها چیزی که فرد در حالت عصبانیت به آن احتیاج دارد دور شدن از موقعیت تنش زاست. فرد می‌تواند در خلوت خود قضیه را از زوایای مختلف بررسی کند و برای آن راهکار بیابد.


 قبل از انجام کاری؛ فکر کنید

فرد باید در زمان عصبانیت ، پیش از اینکه واکنش سریعی نشان دهد موقعیت را ارزیابی کند. شاید شرایط آن طور که او فکر می‌کند و به خاطر آن عصبانی شده است، نباشد. مثلا اگر او با خیانت مواجه می‌شود در نظر بگیرد که ممکن است شایعه باشد و آیا واقعا از طرف مقابل بر می‌آید که به او خیانت کند؟بهتر است تمام جنبه‌ها را در نظر بگیرد. ذهن به صورت ناخودآگاه همیشه بدترین را در نظر می‌گیرد. بنابراین اجازه ندهد تسلیم تصورات غلط ذهن شود.

اگر فرد تمام بدی‌های شخص مقابل را به یاد بیاورد ، بیشتر هم عصبانی می‌شود. تصمیم گیری در زمان عصبانیت پیامدهای منفی برای هر شخصی خواهد داشت، پس ابتدا برای کنترل عصبانیت خود اقدام کند.

آرام بودن را تمرین کنید

 هر فردی باید آرام بودن را تمرین کند تا در زمان عصبانیت بتواند، خشم خود را کنترل کند. تحقیقات نشان داده است ،تکنیک هایی مانند نفس عمیق و تصاویر و صداهای آرام بخش، می توانند باعث آرام شدن فرد شوند و اجازه عصبانیت و خشونت را به او نمی دهند.

برای آرام شدن، نفس عمیق بکشید و  از کلماتی مانند آسان بگیر، راحت باش استفاده کنید و با خود بگویید من در کنترل آرامش هستم.همچنین از تصاویری با تجسم کردن آنها آرامش به شما منتقل می شود استفاده کنید و به ورزش هایی مثل یوگا، تای چی و مدیتیشن گرایش پیدا کنید.

  زمانی که عصبانی می‌شوید سعی کنید در صورت امکان محل را ترک کنید و به جایی بروید که هیچ کس نباشد و شما را آرام کند. حتی می‌توانید در این مکان؛عصبانیت خود را با مشت زدن به بالشت و یا فریاد زدن خالی کنید. این مکان به شما کمک می‌کند تا انرژی خود را به دست آورید.

مسئولیت کار خود را بپذیرید

بهتر است افراد نقش قربانی را در زندگی بازی نکنند و مشکلات را تقصیر زمین و زمان نیندازند.. وقتی فرد مسئولیت کارها را به عهده میگیرد  و قبول می کند  که تنش و طرز تفکر خودش در آن‌ها نقش داشته‌اند، بهتر می‌تواند به حل مسئله بپردازد. اما اگر همه چیز را تقصیر شرایط بداند، کاری از دستش بر نمی‌آید و او را عصبانی‌تر می‌کند و باعث می‌شود دوباره اشتباهات خود را تکرار کند. افراد دارای قدرت تفکر هستند و می‌توانند خود را تغییر دهند.

 بنویسید

بهتر است در زمان عصبانیت بنویسید و با نوشتن عصبانیت خود را کنترل کنید. کلماتی که موقع عصبانیت بیان می‌کنید را روی کاغذ بنویسید و سعی کنید دیگر هنگام مشاجره و عصبانیت آنها را تکرار نکنید.

گوش دادن به موسیقی

گوش دادن به موسیقی می تواند اعصاب خرد شده را تسکین دهد و فرد را آرام کند.این کار با کمک به فرد برای غربال کردن احساسات خشم و ناامیدی به شیوه ای سازنده کار می کند.


این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .

نظر دهید

پاسخ دهید