7 تکنیک برای ترک عادت های بد

عادت بد می‌تواند تماشای وسواس‌گونه فیلم و سریال باشد یا ناخن جویدن یا وقت‌وبی‌وقت تنقلات خوردن. بعضی از این عادت‌ها به جسم‌مان ضرر می‌زنند و برخی انرژی ما را هدر می‌دهند و مانع رسیدن به اهداف‌مان می‌شوند. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که می‌خواهید عادت بدی را ترک کنید، این چند روش ساده و کلیدی را دنبال کنید.

سنگ بزرگ نشانه نزدن است

قدم‎‌به‌قدم شروع کنید و تنها روی یک عادت متمرکز شوید. از کوچک‌ترین عادت با ساده‌ترین شیوه ترک شروع کنید. می‌توانید فهرستی از عادت‌های بد تهیه کنید و با هربار خط‌خوردن یک عادت از فهرست، سراغ مورد بعدی بروید.

عادت بدتان را تحلیل کنید

کی، کجا، چرا، چقدر و چگونه عادت بدتان را انجام می‌دهید؟ نقاط مثبت و منفی ترک یا ادامه آن عادت بد را بنویسید. پاسخ به این سوال‌ها و فکر کردن درباره دلیل ترک رفتار می‌تواند کارتان را برای کنارگذاشتن آن آسان‌تر کند. مثلا ممکن است عادت رفتاری تکان دادن مداوم پا، راهی باشد برای کنار آمدن با استرس که در این‌‎صورت برای رفع استرس باید کاری بکنید.

عادت‌های بد را با عادت خوب جایگزین کنید

پیشرفت‌تان را پیگیری کنید

پس از شناسایی مشکل، روی راه‌حل تمرکز کنید. برای خودتان یک تاریخ تعیین کنید و با رسیدن به آن، میزان پیشرفت‌تان را بسنجید. بازه زمانی تعیین کردن، به شما کمک می‎‌کند که میزان کارایی راه‎‌حل‎تان را بفهمید. شاید گاهی لازم باشد راه‌‎حل‌ را تغییر دهید.

عادت‌های بد را با عادت خوب جایگزین کنید

این یکی از بهترین روش‌ها برای ترک عادت بد است. مثلا به‌جای ناخن جویدن، دست‌تان را به کاری بند کنید یا اگر عادت دارید که با دیدن ظرف تنقلات روی میز ناخواسته به طرفش بروید، جای آن را تغییر بدهید تا دور از چشم‌تان باشد.

در راه ترک عادت بد، انتظار لغزش‌ هم داشته‌‎باشید و خطاها را برای رها کردن راهی که درپیش گرفته‎‌اید، بهانه نکنید. آن‌هایی که موفق به ترک عادت‌های بدشان شده‌اند، چندین‌بار سعی کرده و شکست خورده‌اند.

تنها نباشید

بهتر است به‌اتفاق یک دوست، عادت منفی‌تان را ترک کنید. این‌طوری می‌توانید در راهی که پیش‌رو دارید، تشویق‌‌کننده همدیگر باشید و پیشرفت‌تان را‌ با هم جشن بگیرید. همچنین می‌توانید هر زمان که تصمیم به ترک عادتی گرفتید، با افراد نزدیک و صمیمی درباره آن صحبت کنید، این کار شما را مسئولیت‌پذیرتر و موفقیت شما را بیشتر می‌کند.

صبوری کنید

فراموش نکنید که عادت بد، یک‌روزه شکل نگرفته‌است پس نباید توقع داشته‎‌باشید که در زمان کوتاه از شرش خلاص شوید. در راه ترک عادت بد، انتظار لغزش‌ هم داشته‌‎باشید و خطاها را برای رها کردن راهی که درپیش گرفته‎‌اید، بهانه نکنید. آن‌هایی که موفق به ترک عادت‌های بدشان شده‌اند، چندین‌بار سعی کرده و شکست خورده‌اند.

مغز با پاداش، انگیزه می‌گیرد

شاید بگویید ترک عادت بد، خودش یک پاداش است. بله، درست است ولی نباید فرصت جشن گرفتن را از دست بدهیم. انگیزه داشتن در ادامه راه‌مان بسیار مهم است و بدون آن هیچ عادتی ترک نخواهدشد. برای خودتان یک جایزه روزانه، هفتگی یا ماهانه درنظر بگیرید؛ مثل دیدن یک فیلم، گردش با یک دوست و هر چیز دیگری که برای شما لذت‌بخش است.
منبع: reachout


نظر دهید

پاسخ دهید