دانلود تحقیق بررسی مصرفی بناها

دانلود تحقیق بررسی مصرفی بناها

 

دانلود تحقیق بررسی مصرفی بناها

دانلود تحقیق بررسی مصرفی بناها

دسته بندی معماری
فرمت فایل doc
حجم فایل 17 کیلو بایت
تعداد صفحات 27
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

مصرفی واژه ها:

قبل از اینكه به مصرفی و بررسی بناهای مورد بحث بپردازیم، لازم است كه تعدادی از كلمات به كار رفته در متن را مصرفی و معانی و مفاهیم و مورد امتهایی كه از نظر ما به یا كلمات تعلق می گیرد را بیان كنیم.

سرا: به بنایی گفته می شود كه حیاط در میانه دارد و دور تا دور حیاط را حجره هایی در یك یا دو طبقه فرا گرفته اند.

تیمچه: این فضا به عوض حیاط، فضایی مسقف دارد كه دور تا دور آن حجره ها در یك یا دو طبقه قرار دارند. سقف اغلب تیچه ها پر كار است و نورگیرهایی دارد.

بازانداز: محلی كه در آن اجناس تخلیه و بارگیری می شوند.

دالان: فضای ممتد مسقف كه ارتباط بین بناهایی مثل سرا و تیمچه را با راستة بازار یا بقیه قسمتها فراهم می سازد.

بازشوی چوبی : در و پنجره ای كه با چوب ساخته و تزئین شده است و می تواند با لولا جابه جا شود یا به كل برداشته شده، كنار گذاشته شود.

  • v در بررسی موارد خاص هر جا معانی و مفاهیم جدا از بحثهای معمارانه دریافت كردیم از علامت (*) در مصرفی آن استفاده كردیم، اغلب این دریافتها درونی بوده و بحثی دربارة آن صورت نگرفته و فقط در جهت بیان تأثیرات فضایی بر روح و روانمان بازگو شده است.

تركیب بندی كلی فضاها:

به طور كلی می توان گفت سرا، با مطرح ترین واحد تشكیل دهنده و خود یعنی حیاط، هیت گرفته و در اطراف حیاط، واحدهای تجاری شروع به شكل گیری و فعالیت كرده اند. این واحدها از كوچكترین خود، یعنی حجره گرفته تا حیاطهای كوچكی كه مصرفی شدند همه رو به مركز مجموعه یعنی حیاط دارند.

این ارتباطیا كاملاً مستقیم است با مثل حجره های داخل حیا.

و یا غیر مستقیم؛ مثل حجره های دالانها و حیاط های كوچك كه توسط دالانها به سم حیاط كشیده شده اند.

در هر صورت تركیب بندی كل فضا به وحدت و یكپارچگی و از همه مهمتر ارتباط در مركز سرا یعنی حیاط می انجامد.

با وجود این همه در ارتباط تیمچة پوستی گلشن استقلال هر كدام از واحدها، خصوصاً تیمچه به خوبی حفظ شده است. این ارتباط شدید در بطن هنجارهای بازار و تعاریف تیمچه و سرا نهفته باشد. اما آنچه از ظاهر پیداست دو واحد تجاری مستقل است كه حتی در نگاه اول نمی توان فهمید تا چه حد از حیث معماری درهم فرو رفته اند.

در تركیب كلی تر، یعنی اتصال و ارتباط تیمچه و سرا با راستة اصلی بازار هم این دو واحد مانند شاخ و برگ درخت به تنه اصلی متصل هستند و از سژیان و جنبش راسته بازار تغذیه می كنند.

بنابراین سراها و تیمچه ها در كنار رشد ارگانیك راسته بازار، در هر فضا و مساحت مناسبی به این شاهرگ چسبیده اند، اما پس از این تولد با نظم و ترتیب خاص معماری خویش بزرگ شود شخصیت یافته اند.

آنچه كه مسلم است با واحدهای نزدیكتر به تنه اصلی در این جنبش و تغذیه سهیم تر هستند. دالانهای قسمت غربی حجره های فعالتری نسبت به دو دالان دیگر سرا دارند. در خود این دالانها هم حجره های نزدیك به در ورودی فعالتر هستند. البته تغییر كاربری اغلب حجره های سرا از عمده فروشی به خرده فروشی مانند حجره های راسته بازار در این ارتباط موثر است.

با وجود اینكه از گذشته كاركرد این فضاها تصویر دقیقی نداریم، ولی به خوبی حس می شود كه حجره های قسمت شرقی كه از راسته بازار دورتر هستند، استعداد بیشتری برای تبدیل شدن به انبار را دارا می باشند. به طور كلی قسمت شرقی از سكون و یكنواختی بیشتری برخوردار است.

در بحث دالانها به این نكته اشاره می شود كه دالانهای غربی به علت دارا بودن امتیاز ذكر شود از تزئینات بیشتری برخوردار هستند و كلاً با دو دالان شرقی متفاوت هستند. خوب بود این مطالب با تصویر همراه می شد.

مصرفی كلی مجموعه سرای گلشن و تیمچه پوستی:

مجموعه سرای گلشن از بناهای بزرگ و به گفته بازاریها، مهم بازار اصفهان است كه توسط ط حاجی آقا محمد زمانی » در زمان كریم خان زند نمایندة والی محلی اصفهان تأسیس شده است. سرای گلشن طبق وقفنامه، وقف روشنایی حرم مطهر امام علی (ع) می باشد. تاریخ تأسیس حدوداً 1782م. می باشد.([1])

تیمچه پوستی یا همزمان با سرا ساخته شده، چون به حد برای سرا چسبیده است و یا یك بنای قاجاری است.(2)

این مجموعه تقریباً وسط بازار اصفهان قرار دارد. دو ورودی غربی سرا و تنها ورودی تیمچة پوستی در راسته معروف به گلشن قرار دارند. فعالیت عمده این راسته، سرای گلشن و تیمچه پوستی پارچه فروشی می باشد.

جنوب سرای گلشن محوطه بازی وجود دارد كه محلیان به آن بارانداز می گویند. اجناس تجار و حجره در آن تخلیه می شود. ورودی سوم سرا به این بارانداز گشوده می‌شود. بارانداز گلشن در قدیم بنایی فعال بوده كه از قسمتهای مختلفی تشكیل می شده است. ولی متأسفانه این بنا حدود 30 سال پیش تخریب شده است.

در پلانی كه از كتاب Der Bazar von Istahan در باده سرای گلشن اخذ شده است، پلان وضعیت قبلی بارانداز مشخص است.

بنای سرای گلشن تشكیل شده از یك حیاط در میانه با حوض و باغچه و یك طبقه حجره در اطراف. در امتداد ورودیهای سرا دالانهایی قرار دارند كه به چهار گوشه حیط منتهی می شود. دالان سمت شمال شرقی به حیاط بسته كوچكی می رسد كه تعدادی حجره دارد و هم اكنون انبار می باشند. این حیاط بازسازی شده است.

در قسمت شمال شرقی سرا حیاط كوچك كشكولی وجود دارد كه از تزئینات دیوار ها و حجره هایش پیداست كه زمانی فعال و با اهمیت بوده است.

ولی اكنون حجره ها به انبار تبدیل شده است.

در كتاب Der Bazar von Istahan آمده است كه ماشینهای دستی اتوماتیك در حجره‌های اطراف این حیاط مشغول به كار بوده اند.

در قسمتهای شمال غربی و جنوب غربی سرا هم حیاطهای كوچكی هستند كه البته حجره های آنها بازسازی شود و فعال هستند.

در قسمت جنوب شرقی سرا كنار، مسجد، فضایی سر پوشیده با سقف صاف قرار دارد كه حجره دالان به آن تیمچه می گویند.

شاید این مكان قبلاً تیمچه ای بوده كه سقفش فرو ریخته و این سقف صاف را برای آن زده اند كه البته با توجه به شكل دیوارها احتمال آن كم است و یا حیاط كوچكی بوده است.

نكته قابل توجه این كه تمام بازشوهای حجره های این به اصطلاح تیمچه هنوز چوبی هستند و بازسازی شده اند. خود تیمچه هم به نظر می رسد كه مرمت شده است.

با این امتیازات محیط زیبا و دلنشینی است، هر چند كه تاكنون به صورت انباری درآمده است و فضا تعریف خود را از دست داده است.

اما به عنوان مثالی كه تا حد زیادی به گشذته خویش نزدیك است. قابل بررسی می‌باشد.

سرا و تیمچه هندسه تقریباً منظمی دارند، به جز دالان شمال غربی كه از اثر جلوآمدگی حجره های راسته بازار با محورهای اصلی حیاط زاویه دارد، بقیه دالان ها به موازات یكی از محورها و برای ورود به حیاط كشكولی، شكست یافته اند.

این نظم تا حد زیادی در مادهای حیاط مشهود است.

باغچه ها و حوض قرینه كامل نیستند اما با تكیه بر این مطلب كه در طول زمان دست خوش تغییر بوده اند، می توان حدس زد كه با نظم حیاط همخوانی داشته اند.

تیمچه پوستی كه درون حجره های قسمت غربی سرا و حجره های راسته گلشن قرار دارد، جزء مجموعه محسوب می شود اما با نظم خاص خود ورودی مجزا از راسته بازار، می تواند مبنایی مستقل به حساب آید. فضای داخلی تیمچه بسیار زیاد زیباست و سقف آن جزو یكی از پركارترین سقفهای تیمچه های بازار اصفهان می باشد.

از دیگر بخش های سرا می توان به مسجد گلشن اشاره كرد كه در جنوب شرقی سرا واقع شده است. این مسجد به تازگی مرمت شده است و بر روی آن گنبد زده اند.

فضای داخلی از یك هشت ضلعی تشكیل شده كه پستوهایی در چهار طرف وجود دارد. در انتهای پستوی شمالی اتاقی برای خوابیدن وجود دارد.

حیاط :

حیاط كشكولی یك طبقه سرا، تقریباً كل مساحت مجموعه را به خود اختصاص داده است. چهار دالان به گوشه های این حیاط ختم می شوند. جلوی ورودی ها، چهار حوض كشكولی قرار دارند. وسط حیاط حوض دواری هست با چهار باغچه با درختان كهن كه البته در طول سالها تعداد زیادی از آنها بریده شده اند.

36 حجره به حیاط گشوده می شود كه تقریباً تمامی آنها فعال می باشند. در نمادها، تزئیناعت آجری به كار رفته و خط بام، با شرفه ای چوبی، تقویت می شود. بیشتر بازشوها بجز یك یا دو مورد آنها فلزی شده اند. مجموعه باغچه ها كه حدود 50 سانتیمتر پایین رفته است، درست در مركز حیاط قرار ندارند و قرینه نیست.

از یك از حجره داران شنیدیم كه قسمت غربی كه باغچه اش كوچكتر است، چندین سال قبل تعویض شده است و به نظر می رسد، عدم تقارن از این دستكاری ناشی شده باشد.

نور در حیاط:

نور: شهر اصفهان، تقریباً رد تمامی فصول، آفتاب تندی دارد. در زمستانها به غیر از روزهایی كه هوا ابری است، بین ساعت 10 تا 16 خورشید پر قدرت می تابد.

شاید اولین تأثیری كه حیاط، پس از ورود به آن – از دالان تاریك – بر ما گذاشت، محوطه وسیع نورانی بود و نماها، سنگفرش ها كه به خاطر این تابش، طلایی شده بودند. تأثیر تابش خورشید بر حیاط در چند مورد زیر نمود محسوسی داشت:

– حس سكون و یكنواختی در كل حیاط؛

– تضاد شدید بین نماهای زردِ نورانی با حفرهایی سیا؛ مثل ورودی دالانی و بازشوها؛

– سایه روشن های قوی در محدوده باغچه و بین درختان؛

– یكدست نمودن سنگفرش ها، ایجاد یكپارچگی در نوار دور حیاط؛

– منظرة قوی و كشش دار از داخل حجره ها؛

– چرخش سایه و نور در طول روز بر روی نماها؛

– نفوذ پرتو‌ آفتاب تا عمق حجره ها هنگام غروب؛

– سایه آدم های در رفت و آمد؛ تقویت بعدی ارتباطات؛

– سایه مشرفه برای تقویت وجودی آن؛

– سایة نماها بر روی سنگفرش، تقویت وجودی ضلعی كه‌‌ آفتاب نمی خورد و نسبت به بقیه اضلاع تضاد كمتری دارد؛

  • v پر كردن كل فضای خالی حیاط، با وجودی تأثیر گذار كه هست ولی دیده نمی‌شود؛

در درونگرایی و مركز گرایی سنتی ها، عنصر حیاط در اغلب موارد نقش هسته را ایفا می‌كند، اما زمانی كه به ماهیت حیاط یا سیمان فضای سر پوشیده تیمچه دقت كنی، با یك فضای وسیع «خالی» مواجه می شویم اما، همان فضای خالی بر مدد عناصر و مفاهیمی، ما تعدادی از آنها را بررسی كردیم؛ مثل نور در ارتباط با بقیه اجزاء مثل حجره‌ها، دالانها و آدم های نقش مهم «حیات» را ایفا می كند.

تناسبات حیاط:

تناسبات: در نگاه اول، شخص است كه حیاط سرا، تناسبات نشسته ای دارد.

وسعت حیاط و ارتفاع كم، عامل رسیدن به این كشیدگی در سمت افق است. این كشیدگی در حاشیة باغچه، یعنی در فضای گذر و رفت وآمد هم حس می شود و پرسپكتیوی نسبتاً قوی می سازد.

به علت این كه چشم انسان،

در افق با زاویة بازتری فضاها را می بیند، منظره وسیعتری در این حیاط، در پرسپكتیو دیده می شود. البته پرسپكتیوهای افقی حیاط، با عناصری مثل درختان كشید. رو به بالا به طابق و قوس های نما تحویل می شود.

وجود حوض های كشكولی كه تقریباً با پلان حیاط متناسب هستند، در بدو ورود در تعدیل فضای كلی، با قرار گرفتن در جهت عكس قرارگیری حیاط مؤثر است.

تناسبات حیاط در موارد زیر تأثیر گذار است:

– شناسایی سریع فضا و احساس امنیت با پرسپكتیوهایی كه در افق به خوبی پیش می‌‌روند؛

– قرار سكون حیاط به عنوان هسته؛

[1] 2. Der Bazar von Isfahan- Heinz Gaube und Euqcn wirth 1978-P . 192 194.

فایل ورد 27 ص

✔️  دارای پشتیبانی 24 ساعته تلفنی و پیامکی و ایمیلی و تلگرامی 09214087336

✔️  بهترین کیفیت در بین فروشگاه های فایل

✔️  دانلود سریع و مستقیم

✔️  دارای توضیحات مختصر قبل از خرید در صفحه محصول

 

Comments

No comments yet. Why don’t you start the discussion?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *