دانلود تحقیق تاریخ از دیدگاه قرآن
دانلود تحقیق تاریخ از دیدگاه قرآن
دسته بندی | معارف اسلامی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 8 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 12 |
دریافت فایل
كلمه”تاریخ”بر وزن”تعریف”مصدر و به معناى شناختن حوادث و علت و زمانپدید آمدن آن است، و اصطلاحا به معناى باستانشناسى و طبقات الارض نیز استعمال مىشود، و گفتار ما در معناى لغوى آن یعنى تاریخ نقلى است و تاریخ نقلى عبارت است از ضبطحوادث كلى و جزئى، و نیز نقل آن و گفتگو پیرامون آن.
باید دانست كه بشر از قدیمترین عهد زندگى و زمان وجودش در زمین به ضبط حوادثاهمیت مىداده، و تا آنجا كه ما مىدانیم در هر عصرى از اعصار عدهاى دیگر همیا به ذهن مىسپردهاند، و یا یادداشت نموده و یا كتاب تالیف مىكردهاند، و عدهاى دیگر همآنچه را كه آنان ضبط كرده بودند دستبه دست مىگرداندند، و پیوسته انسان در جهاتمختلف زندگى خود از تاریخ استفاده مىكرده، یا در طرز تشكیل اجتماع از تاریخ الگو برمىگزیده، و یا از سرگذشت گذشتگان عبرت مىگرفته، و یا داستانسرائى مىكرده، و یا با نقل آن شوخى و تفریح مىكرده، و یا در مسائل سیاسى، اقتصادى، صنعتى و یا غیر آن مورداستفاده قرار مىدادهاند.
لیكن فن تاریخ با این همه شرافت و منافع كه دارد، همواره ملعبه دو عامل فساد بوده، واز این به بعد هم خواهد بود، و این دو عامل تاریخ را از صحت طبع، و صدق بیان به سوى باطلو دروغ منحرف كرده است.
دو عامل مهم همواره در فن تاریخ دخالت كرده و موجب فساد و بى اعتباری آن گشتهاند
عامل اول: حكومتهاى خودكامهاى بوده كه به حكم خودكامگى و داشتن قوه وقدرت، هر چیزى كه به نفعش تمام مىشد، اشاعه مىداده است، (هر چند دروغ محضمىبود)و هر چه را كه به ضررش تمام مىشده، با اعمال قدرت، جلوى اشاعه آن را مىگرفتهاست، (هر چند كه صدق محض مىبود)و یا آن را به صورتى اشاعه مىداد كه باز به نفعشتمام شود، و این چیزى نیست كه كسى در آن تردید داشته باشد(اصلا اقتضاى خودكامگىهمین است و همواره به چشم خود مىبینیم)كه اینگونه حكومتها باطل و دروغ را به لباسحق و صدق در مىآورند، و به خورد مردم مىدهند علتش هم این است كه انسان چه فرد فردشو چه مجتمعش، بر این فطرت مفطور شده و به هر جور كه ممكن باشد منافع را به سوى خود جلبنموده، و ضررها را از خود دفع مىكند، و كسى كه كمترین شعورى داشته باشد و بتواند اوضاعحاضر عصر خود را درك نموده و در تاریخ امتهاى گذشته و حتى امتهاى خیلى دور نظربیفكند، این حقیقت را مىبیند.
عامل دوم: متهم بودن بینندگان و شنوندگان حوادث و مطالب تاریخى، و نیز آنكسانى است كه از ایشان نقل مىكنند، و یا در كتاب خود مىآورند، و چون ما مىدانیم كهاین دو طایفه، خالى از احساسات باطنى و یا تعصبهاى قومى نیستند، و در آنچه كه تحملمىكنند و یا در باره آن داورى مىنمایند حب و بغض و یا تعصبهاى درونى را دخالتمىدهند، براى اینكه حاملین اخبار در گذشته، با در نظر گرفتن اینكه حكومت در اعصار ایشانحكومت دین بوده، و قهرا خود آنان متدین به یكى از ادیان و مذاهب بودهاند، و احساساتمذهبى و تعصبات قومى در ایشان شدید بوده، قهرا اخبار تاریخى آنان از آن جهت كه یكحدى از آن به احكام دین بر مىخورده، مشوب با آن احساسات و تعصبات بوده است.
همچنانكه امروزه به چشم خود مىبینیم احساسات و تعصبهاى شدیدى كه مردم مادى نسبتبه آزادى در شهوات و هواهاى نفسانى و علیه دین و عقل دارند باعثشده كه خبرنگاران امروزآن تعصبها را در اخبارى كه مىدهند و یا مىنویسند دخالت دهند، همانطور كه گذشتگاندر آنچه ضبط كرده و نقل نمودهاند، دخالت دادهاند.
فایل ورد 12 ص
دارای پشتیبانی 24 ساعته تلفنی و پیامکی و ایمیلی و تلگرامی 09214087336
بهترین کیفیت در بین فروشگاه های فایل
دانلود سریع و مستقیم
دارای توضیحات مختصر قبل از خرید در صفحه محصول