دانلود تحقیق خط
دانلود تحقیق خط
دسته بندی | هنر و گرافیک |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 23 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 42 |
دریافت فایل
خط خطی كردن دوران كودكی از اولین تجربیات انسان است. كودك احساسات خود را با كشیدن بر روی كاغذ دیوار یا هر شی و در دسترس نشان می دهد سپس در مدرسه با خطوطی آشنا می شود كه مفاهیم خاصی دارند و برای نوشتن الفبا، اعداد و ترسیم اشكال هندسی، از آنها استفاده می كند. انسان حتی خطوطی را تجربه می كند كه تنها تصور ذهنی اوست. اگر كف دو دست خود را بهم بچسبانید، در مرز میان دستها خطی را می بیند كه در حقیقت وجود ندارد. از همه جالب تر خط میان آسمان و زمین است كه در ذهن، ایجاد می شود و همه ما می دانیم كه چنین خطی وجود ندارد اما آن را می بینیم. بنابراین تشخیص و تجسم خط بصری مشروط است به این كه در چه وسعتی، با چه فاصله ای و از كدام زاویه دید عناصر بصری را در یك تركیب تجسمی قرار دهیم . در تعریف تجسمی خط عبارت است از حركت یا شكل كمتر بصری خواه بدون ضخامت و به صورت مجرد و خواه با داشتن ضخامت و برجستگی، مثل مرزهای پیرامون یك مسطح، محل برخورد دو سطح با دو زاویه مختلف، مرز حاصل از تباین دو سطح رنگین با تیرگی متفاوت و اثر حركت مداد، قلم مو یا یك شیء نوك تیز بر یك صفحه.
انواع خط:
كلمه خط ، انواع اندازه ها و ضخامت های مختلف خطوط مستقیم یا منحنی و خطوطی را كه به تدریج پهن و نازك می شوند در بر می گیرد. خط در حوزه طراحی، قدیمی ترین ، مهمترین، و قاطع ترین عنصر بصری است. به طور كلی خط، نقله در حال حركت و ساده ترین شكل نمایش تحرك است. قدرت، سرعت اجرا و سهولت بیان مفاهیم، از خط عنصری ساخته است كه در بسیاری از موارد بر عناصر بصری دیگر برتری می یابد. مجموعه خطوطی كه انسان می تواند به وجود بیاورد سه نوع است. حركت یكنواخت دست در یك جهت خط مستقیم را به وجود می آورد كه آن را می توان با سرعت و دقت ترسیم كرد. خط مستقیم در سه حالت مختلف ترسیم می شود. 1- حالت عمودی 2- حالت افقی 3- حالت مورب خط مستقیم در هر سه حالت جهت و تحرك دارد. ما به صورت غریزی نسبت به خطوط واكنش نشان می دهیم. خط عمودی از نظر بصری احساس تعادلی و ثبات را بر می انگیزد. خط افقی احساس آرامش و یكنواختی را ایجاد می كند. خط مایل پویاترین خط است، جنبش و كشاكش بصری ایجاد می كند، حالتی ناپایدار دارد و تحرك آن بر انجام عمل دلالت می كند. این خط برای ایجاد تعادل تصویری به عناصر دیگر نیازمند است. زیرا بین حالت خطوط افقی و عمودی در نوسان است. همچنین خطی كه به سرعت كشیده شود و با خطی كه آهسته ترسیم شود تفاوت دارد. خطوط ممتد و طولانی ثبات و استحكام بیشتری دارند. خطوطی كه در زمان كوتاه و به صورت بریده بریده اجرا می شوند، احساس تزلزل را بر می انگیزد.
كیفیت خط:
خطوطی كه در طراحی به كار می روند از نظر كیفیت بر دو نوع است.
1- خطوطی كه بیشتر نشان دهنده حالت های عاطفی و روحی است.
2- خطوطی كه بیش تر بر پایه نظم و تفكر ایجاد می شود و حالت آن از قبل پیش بینی شده است. خطو نه تنها تصاویر واضح و مشخص از آنچه دیده می شود ایجاد می كند بلكه برای تجسم بخشیدن به آنچه، در ذهن طراح شكل گرفته نیز بهترین وسیله است.
كاركردهای خط:
از مهمترین كاركردهای خط می توان از ایجاد خط مرزی یا كناره نما بدون استفاده از سایه و روشن جزئیات یاد كرد. خط خالاصه ترین وسیله تجسمی است كه مرزهای اشیاء را تعیین می كند یكی دیگر از كاركردهای خط ایجاد بافت است. طراحی با استفاده از تكرار منظم انواع خطوط بافت ایجاد می كند. بافت كیفیت لایه سطحی پدیده هاست كه با دیدن و لمس كردن آن را احساس می كنم. بافت حقیقی هم كیفیت بصری دارد وهم كیفیت لامسه ای كه هر یك احساس را در انسان بر می انگیزد. در بسیاری بر میانگیزد در بسیاری از آثار هنری بافت كیفیت بصری دارد. یعنی در بافت ما از بافت تنها از طریق دیدن انجام می شود.
به كارگیری خطوط در ایجاد بافت تزئینی از دیگر كاركردهای خط است. بافت تزئینی برای پوشاندن سطح و ایجاد زیبایی به كار می رود. استفاده از خط برای ایجاد سایه و روشن هم یكی دیگر از كاركردهای خط است. همچنین برای نمایش حجم از خطوط هاشوری استفاده می كنیم كه ایجاد بافت بصری می كند.
نقش خط در ایجاد فضای تجسمی
خط ، گاه بر اثر تلاش مستقیم در جهت ایجاد آن پدید می آید و گاه در اثر ارتباط دوسطح یا دو رنگ یا كنارة شكل و فرم در ارتباط با فضا، ایجاد می شود.
در حالت اول، خط تجسمی پدید آمده، نیرویی متحرك و پنهان را در طول مسیر حركت خود جا به جا نموده، از بار عاطفی و حسی برخوردار است.
در حالت دوم، خط جنبشی محسوس نداشته و احساس یا كیفیت تجسمی خاصی را در خود خلاصه ندارد.
طول ظاهری خط از حركت سریع و مرتبط هر جزء آن پدید می آید. خط ، گاه ادراكی (چشمی – مغزی) از طبیعت را انعكاس می دهد و گاه تصور و رویایی را براساس قواعد بصری كه به سازمان دادن آن پرداخته اند، پدید می آورد.
توانایی خطوط در جهت ایجاد ساختار و نظمی منطقی و نیز قدرت بیانی و عاطفی خط، هر یك به گونه ای تحول یافته در نقاشی سدة بیستم به كار گرفته شد.
هر واحد خطی به تنهایی گرایش به امتداد یافتن در مسیری ثابت دارد. اما در مجموعه ای وحدت یافته و مرتبط، با امتداد یافتن در مسیرهایی هم جهت با سطوح ارائه شده، به تداخل در مسیرهای حركت می پردازد و نفوذ سطوح در یكدیگر را نمایش می دهد كاربرد ساختاری خطوط به گونه ای كه در این نگاره طرح گشته است.
پدیداری حركت بصری به كمك خطوط
حركت یك مسیر خطی است. چشم ابتدا و انتهای حركت را دریافت نموده و مسیر حركت را در می نوردد. منظور از حركت بصری در نقاشی بوسیله خطوط، ایجاد پیوند میان اجزای اثر است. به طوری كه گردش چشم را بر روی گسترة اثر ممكن سازد. حركت بصری، گاه بارز و گویاست و با تأكید نقاش بر بازنمایی حركت در كل اثر بوسیله خط توأم گشته و حركتهای متفاوت خطی در مجموع به القای آن می پردازند، و گاه حركت بصری به صورتی آشكار و با پدیدآوردن خطوطی مشخص رخ می نماید.
استفاده از خط در جهت به حركت درآوردن چشم بر سطح اثر، در نقاشی تجربی سده های نوزده و بیست نمایشی آشكار و بارز یافته و به عنصری اساسی در نقاشی مبدل گشت.
عمق نمائی بوسیلة خط نیز به نوعی ایجاد حركت بصری در جهت سه بعد نمایی می انجامد و حركتی از سطح اثر به درون آن را پدید می آورد.
خطای باصره از ابتدائی ترین نقاشیهای بشر، توجه نقاشان را در جهت ایجاد القای عمق و فضاسازی به خود جلب نمود و پرسپكتیو خطی در عصر رنسانس، نقشی مؤثر در ایجاد وحدت وتمركز در نقطه ای از اثر را بر عهده گرفت. پس از تدوین نظریاتی در رابطه با عمق نمایی خطی به همراه به كارگیری تنتالیته های رنگی؛ این آزمونها در آثار دوران باروك به اوج خود نزدیك گردید. تحول نقاشی در سدة نوزده باعث پدید آمدن تصویر نوینی از فضا و بعد گشت و پرسپكتیو خطی – جوی در جهت ایجاد فضایی سه بعدی و طبیعت گرایانه، ارزش بنیادین خود را از دست داد. اما بر نقش خطوط هدایتگر در جهت ایجاد و القای فضایی محصور و انتزاعی ، افزوده گشت.
نقاشی بصری با تكیه بر جلوه های تجسمی، به میزان زیادی از خط در ارائه نوع جدیدی از عمق نمایی سود جسته است.
حركت خط بر روی صفحه، به طور منظم یا نامنظم به ایجاد سطح می انجامد استفاده از خط در جهت سطح آفرینی، به سطوح پدید آمده حالتی فعال و پرتحرك می بخشد و رابطة میان سطوح را به شكلی روشن و واضح مطرح می سازد. پس از درك این نكته كه كاربرد صحیح ساختار خطی در ایجاد فضایی منسجم و یكپارچه نقشی اساسی بر عهده دارد. می توان اهمیت روابط خط و سطح را بیش از پیش طرح كرد و بر توانایی خط در ایجاد سازه ای تجسمی تأكید ورزید.
خطوط در عین حالی كه قدرت پوشانندگی و ایجاد سطح را دارا می باشند، یكدیگر را محو و بی اثر نمی گردانند. چنانچه دو تصویر خطی را بر یكدیگر منطبق سازیم. هر دوی آنها قابل رؤیت خواهد بود. بدین ترتیب، دو یا چند سطح در هم ادغام شده و میزان نفوذ سطوح در یكدیگر را می توان بوسیلة خطوط نمایش داد.
حركت سطح در فضا به صورت بسته و در جهت القای فرم را نیز می توان به مدد خط سامان بخشید و حجم داخلی و خارجی فرم را به طور همزمان مرئی نمود.
خطوط بریده بریده و منحنی، در كنار اتصالات ظریف افقی – عمودی مهار می گردد و حجمی ملموس و ساختمانی را بدون استفاده از سطوح تخت تیره – روشن و یا والورهای رنگی آشكار می سازد. قلم گذاری خطی در بیكره قبل از ایجاد بافت به بررسی ساختار پیكره پرداخته، گردش فرم در ارتباط با فضا را نمایش می دهد.
تفهیم حجم و نمایش فرم در نقاشی بوسیله خطوط توصیفی سایه دار نیز میسر است بدین ترتیب، فرم به گونه ای تخت و مسطح، بدون پرداخت به تیرگی – روشنی، به نمایش خویش می پردازد و بدون آنكه خطوط و شبكه خطی در داخل فرم، به طرح فرورفتگیها و برجستگیهای آن اقدام نمایند. تنها با به كارگیری خطوط كناره نمای سیال و سایه دار نمایشی از حجم را امكانپذیر می سازد.
شبكه بندی فشردة خطی به ایجاد سطوح می انجامد و شفافیت خطی، سطوح مختلف را در اتصال با یكدیگر به گونه ای به نمایش در می آورد كه جلو و عقب بودن سطوح، احساس می گردد؛ بی آنكه حجم به گونه ای عینی مشاهده و لمس گردد.
قبل از خط و بافت، شفافیت خطی و به كارگیری آن در عرصه نقاشی و طراحی به نظمی نوین و گسترده تر در حوزة هنرهای تجسمی می انجامد. استفاده از این خصوصیت باعث می گردد. دو یا چند فرم به شكلی بصری در یكدیگر تداخل نماید. بی آنكه آشفتگی بصری پدید آید. بدین ترتیب نفوذ سطوح و اشكال در یكدیگر، به كمك خطوط ادامه یابنده به گونه ای مرئی هویدا می گردد و این درك یكبارة موقعیتهای متفاوت فرم در فضا را میسر می گرداند و درك تجسمی یكپارچه ای از ارتباط عناصر و میزان تداخل آنها در فضایی محصور را بدست می دهد.
بررسی روابط خط و سطح در جهت آفریدن فضایی تجسمی و مطالعه روابط مستقیم
خط و سطح در سدة گذشته، نقاشان را بر این نكته رهنمون گشت كه یكپارچگی روابط خط و سطح در قالب قوانین بصری می تواند به طور هماهنگ با قوانین جهان عینی به ایجاد سیستمی بصری بیانجامد. هر چه زبان تصویر مخاطبین وسیعتری می یابد؛ تلاش در جهت تأثیری مستقیم بر گروهی انبوه از بینندگان افزایش یافته و سعی در دریافت نظم بصری – نهفته در قالب روابط خط و سطح – در جهت وسعت بخشیدن به حیطه زبان تصویری فرونی می یابد.
فایل ورد 42 ص
دارای پشتیبانی 24 ساعته تلفنی و پیامکی و ایمیلی و تلگرامی 09214087336
بهترین کیفیت در بین فروشگاه های فایل
دانلود سریع و مستقیم
دارای توضیحات مختصر قبل از خرید در صفحه محصول