دانلود تحقیق کاربرد کامپیوتر و نرم افزار در حسابداری
دانلود تحقیق کاربرد کامپیوتر و نرم افزار در حسابداری
دسته بندی | حسابداری |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 624 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 46 |
دریافت فایل
حسابداری چیست؟
حسابداری عبارتست از مجموعهای از اجزای بههمپیوسته در داخل یک سازمان یا موسسه که به جمع آوری، تجزیه و تحلیل، ثبت، طبقهبندی، تلخیص رویدادهای مالی مینماید و اطلاعات را در قالب گزارشاتی در اختیار استفادهکنندهگان درون سازمانی و برون سازمانی قرار میدهد.
مراحل
به طوری که از تعریف فن حسابداری بر میآید این فن دارای ۴ مرحله میباشد:
- ثبت فعالیتهای مالی
- طبقه بندی اقلام ثبت شده
- تلخیص اقلام
- تفسیر نتایج حاصله از بررسی اقلام خلاصه شده
تاریخچه حسابداری در جهان و ایران :
حسابداری در جهان نزدیک به ۶۰۰۰ سال قدمت دارد و تاریخ نخستین مدارک کشف شده حسابداری به ۳۶۰۰ سال قبل از میلاد برمی گردد. پیشینه حسابداری در ایران نیز به نخستین تمدنهایی بر می گردد که دراین سرزمین پا گرفت، و مدارک حسابداری بدست آمده با ۲۵ قرن قدمت، گواه بر پیشرفت این دانش در ایران باستان اس. در طول تاریخ، روشهای حسابداری متوع و متعددی برای اداره امور حکومتی و انجام دادن فعالیتهای اقتصادی ابداع شد، که در پاسخ به نیازهای زمان، سیر تحولی و تکاملی داشته است. ممیزی املاک در تمدن ساسانی(در جریان اصلاحات انوشیروان، به منظور تشخیص مالیاتهای ارضی، کلیه زمینهای مزروعی کشور ممیزی و مشخصات آن از جمله مساحت، نوع زمین و نوع محصول در دفتری ثبت می گردید.) و تکامل حسابداری برای نگهداری حساب درآمد و مخارج حکومتی در دوران سلجوقیان(نگارش اعداد را به صورت علایمی کوتاه شده از نام اعداد عربی، حساب سیاق می نامند.
حسابداری سیاق که احتمالا در دوران سلجوقیان تکامل یافته، روشی است که بر اساس آن، حساب جمع و خرج هر ولایت در دفتر مربوط به ان ولایت ثبت و در عین حال یک دفتر اصلی در مرکز نگهداری می شده است که خلاصه جکع و خرج هر ولایت به طور جداگانه در صفحات مربوط، در آن به خط سیاق نوشته می شده است. این روش در دوران قاجاریه تکمیل شد و کتب خمسه(دفاتر پنج گانه) برای گروههای عمده مخارج نیز نگهداری می شده است.
و نگهداری حساب فعالیتهای بازرگانی به حساب سیاق، نمونه های بارز و پیشرفته آن است.
با این حال حسابداری نوین( دوطرفه) همانند بسیاری از دانشهای کاربردی دیگر، به همراه ورود فراورده های صنعتی و رسوخ موسسات و شرکتهای خارجی به ایران راه یافت. و در جریان تحولات اقتصادی _اجتماعی صد سال گذشته با پیدایش سازمانهای جدید دولتی و خصوصی و دگرگونی شیوه های تولید و توزیع بسیار پیشرفت کرد.
حساداری با تمدن همزاد است و به اندازه تمدن بشری قدمت دارد. در تمدنهای باستانی بین النهرین که قسمت اعظم ثروتهای جامعه در اختیار فرمانروا یا فرمانروایان بود. معمولا کاهنان که قشر ممتازی را در سلسله مراتب اجتماعی تشکیل می دادند و ظیفه نگارش را بطور اعم و نگهداری حساب درآمدها و ثروتهای حکومت را بطور اخص به عهده یا در واقع در انحصار داشتند و در عین حال به ثبت برخی از معاملات شهروندان نیز می پرداختند، از جمله در تمدن باستانی سومر (SUMMER) نظام مالی جامعی برقرار بود و کاهنان سومری علاوه بر نگهداری حساب درآمدهای حکومتی، به نحوی موجودی غلات، تعداد دامها و میزان املاک حکومتی را محاسبه می کردند.
نخستین مدرک کشف شده حسابداری در جهان، لوحه های سفالین از تمدن سومر در بابل (Babylon) است و قدمت آن به ۳۶۰۰ سال قبل از میلاد می رسد و از پرداخت دستمزد تعدادی کارگر حکایت دارد.
مدارک و شواهد بدست آمده از تمدن باستانی مصر (۵۲۵_۵۰۰۰ ق.م) حکایت از آن دارد که در اجرای طرحهای ساختمانی این تمدن، نوعی کنترل حسابداری برقرار بوده که بهره گیری از نیروی کار هزاران هزار نفر را در امر ایجاد بنا و حمل و نقل مصالح ساختمانی در تشکیلاتی منظم، میسر می کرده است، از تمدن مصر در دورانی که یونانیان و رومیان بر آن تسلط داشتند نیز مجموعه های متعددی از حسابهای نوشته شده بر پاپیروس باقی مانده است.
شواهد و مدارک به دست آمده از یونان باستان نیز حکایت از استقرار کنترلهای حسابداری دارد. از جمله حساب معبد پارتنون در لوحه های مرمرین اکروپولیس حک و بخشی از ان هنوز هم باقی است.
سکه به عنوان واحد پول حدود ۷۰۰ سال قبل از میلاد در لیدی(Lydia) ابداع گردید.(لیدی سرزمینی باستانی است که در آسیای صغیر، کنار دریای اژه بین میزی (Mysia) و کاری(Caria) قرار داشت. کرزوس (Croesus) آخرین پادشاه آن از کوروش شکست خورد.) و به سرعت در تمدنهای آن زمان رواج یافت. در ازان عصر هخامنشی ، نظام مالی و پولی (نظام پولی بدیعی توسط داریوش اول بر پایه طلا و نقره با رابطه مبادله ثابت پایه گذاری شد و سکه داریک به وزن ۸.۴۱ گرم در مقابل ۲۰ سکه نقره به نام “شکل” هر یک به وزن ۵.۶ گرم مبادله می شده است و بنابراین رابطه تبدیل طلا به نقره ( ۳/۱ ۱۳ ) ) جامع ومنسجمی بر قرار بوده و حساب درآمدها و مخارج حکومت به ریز و به دقت ثبت و ظبط و نگهداری می شده است.
در رم و یونان باستان حسابداری پیشرفته ای وجود داشته و نوعی حساب جمع و خرج تنظیم می شده است. یک جمعدار، یک مامور دولت و یا شخصی که محافضت پول یا دارایی دیگری به او محول بوده است در مقاطعی از زمان حساب خود را به اربابش پس می داده است. برای این کار رو فهرست تفصیلی از دریافتها و پرداختها بر حسب پول، وزن یا مقیاس دیگری تهیه می شد که جمع آن دو مساوی بود. فهرست پرداخت شامل مبالغ پرداختی، کالای فروخته شده و یا به مصرف رسیده در طول یک دوره بعلاوه مانده پول و کالایی بود که نزد جمعدار باقی مانده و باید به ارباب تادیه می شد. این نوع حسابداری تا قرون وسطی ادامه یافت.
همانطور که ملاحظه فرمودید، حسابداری باستانی تنها جنبه های محدودی از فعالیتهای مالی را در بر می گرفت و یا سیستم جامعی که کلیه عملیات مالی حکومت را ثبط و ظبط کند و یا به نگهداری حساب معاملات تجاری بپردازد، فاصله بسیاری داشت.
سرمایه داری تجاری و رنسانس
از دوران باستان تا اواخر قرون وسطی تغییری اساسی در جهت تبدیل حسابداری به یک سیستم جامع صورت نگرفت و تنها پیشرفت قابل ذکر گسترش دامنه نگهداری حساب برای عملیات گوناگون حکومتها و اشخاص بود.
از اوایل قرن سیزدهم “دولت_شهرها” و یا “شهر_جمهوریهای” کوچکی خارج از سلطه پادشاهان و خوانین فیودال در ایتالیای کنونی پا گرفت که فضای سیاسی_ اقتصادی مناسبی را برای رشد سوداگری فراهم آورد.بدین معنی که در این جمهوریهای کوچک هیچ مانعی در راه تجارت آزاد، حتی تجارت با سرزمینهای دوردست وجود نداشت و استفاده از سرمایه به صورت سرمایه مولد یا سرمایه تجاری مانند کشتیها و سایر وسایل بازرگانی امکان پذیر و متداول بود. علاوه بر این، با رونق داد وستد، پول در مبادلات تجاری نقش گسترده یافت و اقتصاد پولی رواج یافت.
در قرون سیزدهم و چهاردهم همزمان با رشد بازرگانی، صنعت و بانکداری، پیشرفت زیادی در تکنیک نگهداری حساب بوجود آمد. بزرگتر شدن اندازه موسسات، رواج معاملات نسیه و استفاده از عوامل متعدد در کسب و کار موجب شد که دیگر یک شخص به تنهایی نتواند امر موسسه بزرگی را اداره کند و این امر ابداع سیستم حسابداری کاملتری را ضروری ساخت.
گمان می رود که کاربرد قاعده جمع وخرج در مورد حساب صندوق نخستین گام در راه پیدایش سیستم نوین بوده باشد.
بدین معنی که صندوقدار در ازای وجوهی که دریافت می کرد بدهکار و در مقابل مبالغی که می پرداخت بستانکار می شد. این قاعده در مورد حسابهای مشتریان نیز بکار می رفت و آنان در ازای وجوهی که قرض می گرفتند و یا کالایی که به نسیه می خریدند بدهکار و در مقابل وجوهی که می پرداختند بستانکار می شدند و بدین ترتیب مانده حساب آنها معین می شد. همین قاعده در مورد نگهداری حساب بستانکاران نیز بکار می رفت. در نیمه قرن سیزدهم حسابداران ایتالیایی متوجه این نکته شدند که دریافت پول از یک بدهکار دو ثبت را ضروری می سازد. جنبه دریافت پول که باید در حساب صندوق ثبت شود و جنبه پرداخت پول که باید در حساب شخصی پرداخت کننده پول ثبت گردد. در اوایل قرن چهاردهم دو اصطلاح بدهکار و بستانکار ، یعنی دو واژه ایتالیایی دادن(dare) و گرفتن(avere) کاملا متداول گردید. پیشرفت تازه در قرن چهاردهم ابداع شکل دو طرفه حساب بود که در سمت چپ اقلام بدهکار و در سمت راست اقلام بستانکار، نوشته می شد و با این کار چگونگی ثبتها آشکار می گردید.
حسابداری جنسی با نگهداری حسابی جداگانه برای هر محموله از کالای خریداری شده آغاز گردید و هر حساب در ازای خرید یک محموله کالا بدهکار و در مقابل حساب فروشنده یا حساب نقد بستانکار می شد.
سپس با فروش هر مقدار از کالای یک محموله، حساب مربوطه بستانکار و در مقابل حساب مشتری یا حساب نقد، بستانکار می گردید تا این که تمامی اجناس یک محموله به فروش برسد. این کار یعنی بدهکار کردن حساب هر محموله از کالای خریداری شده به قیمت خرید و بستانکار کردن آن به قیمت فروش معمولا تفاوتی را ایجاد می کرد که به حساب سود و زیان نقل می شد. بدین ترتیب سیستم دفترداری دوطرفه به آرامی و در پی مجموعه ای از ابداعات پیاپی در فاصله سالهای ۱۲۵۰-۱۳۵۰ میلادی در چند جمهوری کوچک ایتالیا زاده شد و تکامل یافت و شهرهای فلورانس، ونیز و جنوا پیشرو این تحول بودند. برخی از صاحبنظران دفاتر حساب بجا مانده از سالهای ۱۲۹۶ تا ۱۲۹۹ را نخستین دفاتر جساب دو طرفه کامل می دانند. برخی دسگر حساب دو طرفه کاملا متوازنی را که در سال ۱۳۴۰ میلادی توسط پیشکار(steward) شهر جنوا(Genoa) تنظیم گردیده است. نحستین نمونه کامل دفاتر حساب دوطرفه ذکر می کنند. در هر حال، در آستانه قرن پانزدهم میلادی در ایتالیا و دیگر کشورهای اروپایی، سیستم دفترداری دوطرفه بکار می رفته است.
گسترش فن دفترداری دوطرفه به سراسر اروپا مرهون انتشار کتاب ریاضیاتی است که لوکا پاچیولی (Luca Pacioli) به سال ۱۴۹۴ تالیف کرده است. پاچیولی کشیشی بود که در دانشگاههای جمهوریهای پروجا، ناپل، پیزا و فلورانس ریاضیات تدریس می کرد و با اندیشمندان بزرگ هم عصر خود از جمله پیرو دلا فرانسسکا (piro della francedca)، لیون باتیستا آلبرتی (Leon Battista Alberti) و لیونارده داوینچی (Leonardo da Vinci) دوستی نزدیک داشت. مطالب کتاب ریاضیات مزبور را پاچیولی نوشت و شکلهای آن را داوینچی ترسیم کرد.
بخشی از این کتاب شامل چند فصل به حسابداری اختصاص داشت که نخستین توصیف مدون از سیستم حسابداری دوطرفه است. در این بخش از کتاب، پاچیولی با استفاده از منابع و روشهای موجود سه دفتر اصلی حساب را به ترتیب زیر تشریح می کند:
دفتر باطله (Waste Book) (در ایران این دفتر را دفتر کپیه یا مسدوده هم نامیده اند.)
که خلاصه معاملات تاجر به ترتیب تاریخ وقوع در آن ثبت می شد.
دفتر روزنامه (Journal)
که در آن مطالب دفتر باطله تلخیص و بر حسب بدهکار و بستانکار ثبت می گردید.
دفتر کل (Ledger)
حاوی حسابهای واقعی که ثبتهای دفتر روزنامه به آن نقل می گردید.
پاچیولی لهمیت کاربرد پول را بعنوان مقیاس مشترک سنجش اقلام مختلف به درستی دریافته بود و بر لزوم تاریخ گذاری معملات و عطف متقابل دفاتر به یکدیگر تاکیدی بجا داشت. با این حال، وی درباره دوره مالی، تهیه تراز آزمایشی، تهیه صورت سود و زیان، بستن حساب سود و زیان به حساب سرمایه و تهیه ترازنامه مطلبی ندارد و تنها درباره طرز بستن و لزوم موازنه کردن حسابها به هنگام نقل حسابها از دفاتر قدیمی به دفاتر جدید توضیحات نسبتا کاملی داده است. همچنین پاچیولی بین اموال شخصی تاجر و اموال تجارتخانه تمایزی نگذاشته و درباره نگهداری حساب داراییهای ثابت نیز مطلبی ندارد.
رساله پاچیولی (که او را پدر حسابداری می نامند) به علت سادگی، روانی و ارزشهای عملی در طول قرنهای پانزدهم و شانزدهم به اغلب زبانهای اروپایی ترجمه شد و حسابداری دوطرفه تا اواخر قرن هفدهم در اغلب کشورهای اروپایی رواج یافت.
از قرن شانزدهم تا اوایل قرن نوزدهم تحول بنیادی در حسابداری بوجود نیامد، تنها تغییر اساسی تیوری جدیدی بود که توسط استوین (Simon Stevin) هلندی در اواخر قرن شانزدهم عنوان شد. بر اساس این تیوری در هر معامله در مقابل هر بدهکار باید یک بستانکار وجود داشته باشد. استوین همچنین ضرورت تفکیک اموال موسسه را از اموال شخصی صاحب سرمایه مطرح و لزوم نگهداری حسابی جداگانه برای سرمایه را نیز عنوان کرد. تغییرات دیگری که در این فاصله در دفترداری رخ داد عبارت بود از ایجاد ستونهای فرعی در دفاتر روزنامه و کل، منسوخ شدن دفتر باطله و جایگزینی اسناد و مدارک مربوط به معاملات (مانند فاکتور خرید و فروش) به جای آن. حسابداری جنسی نیز در این فاصله بهبود یافت و سود و زیان هر محموله محاسبه و به حساب سود و زیان نقل می گردید. تا سال ۱۸۰۰ میلادی موازنه کردن حسابها در پایان سال، تهیه صورت سود و زیان و ترازنامه معمول شد اما جز برای نگهداری سوابق فعالیتهای موسسه استفاده دیگری نداشت.
سیستم دفترداری دوطرفه که گوته (Goethe) اندیشمند بزرگ آلمانی آن را یکی از زیباترین ابداعات بشری می داند، مجموعه منسجمی را فراهم آورد که کلیه معاملات و رویدادهای مالی ثبت، سود هر فعالیت تجاری تعیین و اموال شخصی تاجر از اموال تجارتخانه یا موسسه تجاری تفکیک گردید.
ابداع و تکامل سیستم دفتر داری دوطرفه اولا سوداگریهای بزرگ مانند فرستادن کشتیهای عظیم حامل کالاهای گوناگون به نقاط مختلف جهان را با مشارکت بازرگانان و افراد متعدد، تسهیل کرد، زیرا با کاربرد آن سرمایه گذاری هر یک از مشارکت کنندگان در یک فعالیت سوداگرانه که معمولا به صورت کالا و اجناس گوناگون بود به سهولت بر حسب پول (سکه) اندازه گیری و حساب ان جداگانه نگهداری می شد و در خاتمه فعالیت نیز کالا و طلا و نقره ای که کسب شده بود، بر حسب پول قابل تقویم و محاسبه می شد و در نتیجه تعیین سهم هر یک از مشارکت کنندگان از کل درآمد حاصل به سادگی امکان پذیر می گردید.
ثانیا حسابداری دو طرفه، با فراهم ساختن امکان تفکیک اموال شخصی تاجر از اموال تجارتخانه، تشکیل شرکتهای تجارتی را با مشارکت چند نفر عملی کرد، زیرا با کاربرد آن، نگهداری حساب جداگانه سهمالشرکه هر یک از شرکا در سرمایه شرکا امکان پذیر و سهم آنان از کل دارایی شرکت و منافع حاصل از فعالیت تجاری قابل اندازه گیری و محاسبه شد. این امکان، مشارکت صاحبان سرمایه ای را که خود به کار تجارت نمی پرداختند نیز عملی ساخت و بدیت ترتیب رشد و توسعه بنگاهها و موسسات تجاری را تسریع کرد.
به رغم تحولات شگرف اقتصادی_ اجتماعی و دگرگونی و پیچیدگی و توسعه معاملات و سازمانهای تجارتی از قرن شانزدهم تا عصر حاضر، عناصر اصلی سیستم دفترداری دوطرفه همچنان بدون تغییر باقی مانده است. دلیل بقای این سیستم در طول پنج قرن در سادگی اصول، انعطاف پذیری و قابلیت ان در ثبت، انتقال و گزارش اطلاعات بسیار متنوع، در قالب صورتهای مالی قابل رسیدگی است.
انقلاب صنعتی
سسیتم ثبت دوطرفه که به اعتبار ابداع ان در ایتالیا، سیستم حسابداری ایتالیایی نیز نامیده می شود به سرعت در سراسر اروپا رواج یافت و در طول قرن هجدهم تقریبا کلیه موسسات مالی و تجاری بزرگ، این شیوه حسابداری را بکار می بردند. اما اروپای قرن هجدهم آبستن تحولاتی شگرف بود. انقلاب صنعتی در نیمه دوم این قرن آغاز و تا پایان نیمه اول قرن نوزدهم تداوم یافت و تحولات و تغییرات وسیع اقتصادی و اجتماعی را در پی داشت. این تحول بنیادین بر تمامی عرصه های زندگی فرعی و اجتماعی مردم اروپا اثر گذاشت و مناسبات اقتصادی_ اجتماعی و سیاسی جوامع اروپایی را دگرگون کرد و از طریق این قاره به سراسر جهان راه یافت و آثار مفید و زیانبار بسیاری به جای گذاشت.
بارزترین عرصه تحول در انقلاب صنعتی، قرار گرفتن ماشین در خدمت تولید بود که شیوه تولید را از تولید دستی به تولید کارخانه ای متحول کرد.
پیدایش و رشد کارخانه های بزرگ و کوچک با توانایی ساختن کالاهای همسان به مقدار زیاد، از یک سو به زوال صنایع دستی، روستایی و خانگی در مدت کوتاهی انجامید و از سوی دیگر، رقابت بین کارخانه داران را ایجاد کرد.
حسابداری صنعتی ابتدا بیشتر به گزارش بهای تمام شده محصولات بر مبنای اطلاعات مالی گذشته تاکید داشت و در پیش بینی اینده از حدس وگمان فراتر نمی رفت.
اما بزرگتر شدن کارخانه ها و پیچیده تر شدن روشهای تولید و در نتیجه افزایش تولیدات، رقابت بین واحدهای صنعتی را برای تسلط بر بازارهای پیوسته ملی و همچنین رقابت در عرضه تولیدات به بازارهای جهانی تشدید کرد و اداره موسسات بزرگ پیچیده به پیدایش مفهوم مدیریت علمی انجامید. مدیریت علمی، روش برخورد منظم و منطقی با مسایل به منظور یافتن بهترین راه برای انجام هر کار است.
وجود رقابت، نیاز به آگاهی از بهای تمام شده محصول را ایجاب نمود و در پاسخ به این ضرورت نوعی دفترداری صنعتی یا دفترداری هزینه یابی که بعدها حسابداری صنعتی نامیده شد، ابداع گردید.
علاوه بر این، در گذر زمان تکنیکهای گزارش اطلاعات مالی برای تصمیم گیریهای مدیریت تکامل یافت و با ارایه و توضیح مدلهای مقداری، امکان اتخاذ تصمیمات درست بر اساس اطلاعات موجود، تسهیل گردید. امروزه این رشته از حسابداری به معنای اعم حسابداری مدیریت نامیده می شود.
بازار سرمایه و شرکتهای سهامی
با بزرگتر شدن شرکتها نیاز به توسعه و همچنین سرمایه بیشتر احساس شد. لذا با بهره گیری از دو دستاورد بزرگ و مفید سرمایه داری صنعتی یعنی سازماندهی و همکاری، موجبات رشد، توسعه و تکامل شرکتهای سهامی فراهم و با سازمان یافتن بازار سرمایه، تامین مالی طرحهای بزرگ صنعتی امکان پذیر شد.
بازار سرمایه و شرکتهای سهامی این امکان را فراهم آورد که تعداد زیادی از صاحبان سرمایه، با سرمایه های کوچک و بزرگ در یک واحد اقتصادی مشارکت کنند و به این ترتیب مشکلات تامین سرمایه های کلان برای ایجاد ساختمان، خرید ماشین آلات و احداٍ تاسیسات یک کارخانه بزرگ یا طرح بزرگ صنعتی برطرف گردید.
در عین حال، محدودیت مسولیت صاحبان سهام به مقدار سرمایه ای که در شرکت گذاشته اند و قابلیت انتقال سهام، به رونق سرمایه گذاری و گسترش بازارهای سازمان یافته سرمایه انجامید.
در ادامه فرایند رشد و توسعه شرکتهای سهامی، هییت مدیره شرکتهای سهامی بزرگ، کار مدیریت اجرایی را به مدیران موظفی که برای اداره امور شرکت بر می گزینند محول و خود به تعیین خط مشی های اجرایی شرکت و نظارت بر کار مدیران می پردازند. این تحول، گروه تازه ای از مدیران کارآزموده حرفه ای را پدید آورد که در سرمایه موسساتی که اداره می کنند سهمی ناچیز دارند یا اصولا سهمی ندارند، بدین ترتیب غالبا مدیریت موسسات از مالکیت آنها تفکیک و متمایز گردید.
سازمان جدید سرمایه، نقش شرکتهای سهامی و بورسهای اوراق بهادار بعد تازه ای به حسابداری بخشید و ان لزوم ارایه گزارشهای مالی به سهامداران برای آگاه کردن آنان از چگونگی اداره سرمایه هایشان، ارزیابی عملکرد و سنجش کارایی مدیران و گردانندگان شرکت و بالاخره آینده سرمایه گذاریشان بود.
حسابداری حرفه ای و حسابرسی
افزایش موارد استفاده و شمار استفاده کنندگان از اطلاعات مالی، وظیفه حسابداران را از رفع نیازهای معدودی صاحب سرمایه به پاسخگویی به نیازهای مراجع و گروههای متعدد ذینفع و ذیعلاقه، ارتقا داد و به آن نقشی اجتماعی بخشید.
وظیفه نوین حسابداری را حسابداران شاغل در موسسات نمی توانستند به تنهایی انجام دهند زیرا وجود رابطه استخدامی مستقیم آنان را به پذیرش نظرات مدیران واحدهای اقتصادی در تهیه صورتهای مالی ناگزیر می کرد و از طرفی اشتغال آنان در موسسات، نوعی جانبداری طبیعی از آن موسسات را در پی داشت.
حال آنکه صورتهای مالی باید نیازهای گروههای مختلف استفاده کننده با علایق و منافع متفاوت و احتمالا متضاد را برطرف می کرد.
برای آن که گروههای مختلف استفاده کننده بتوانند به صورتهای مالی تهیه شده توسط موسسات اعتماد بیشتری نمایند، حسابداران خبره ای انتخاب شدند و وظیفه یافتند که با رسیدگی به مدارک اسناد و حسابها هر گونه تقلب و سوء استفاده را کشف و نسبت به صورتهای مالی بی طرفانه اضهار نظر کنند و این کار حسابرسی نامیده شد.
حسابرسی به معنای عام یعنی رسیدگی به حسابها از لحاظ کشف تقلب و سو استفاده سابقه طولانی دارد و در طول تاریخ همیشه نوعی حسابرسی در موسسات دولتی و خصوصی وجود داشته است، اما حسابرسی به معنای نوین یعنی رسیدگی و اظهار نظر نسبت به صورتهای مالی به دنبال رشد و پیدایش شرکتهای سهامی که در ان مسولیت سهامداران محدود به مقدار سرمایه ای بود که در شرکت گذاشته بودند، بوجود آمد و زادگاه آن انگلستان است.
اما تغییر شگرفی که اکنون در جریان است، تحول حسابرسی از حسابرسی مالی به حسابرسی جامع است که در آن علاوه بر رسیدگی و گزارش نسبت به صورتهای مالی واحد مورد رسیدگی، عملیات و معاملات آن از لحاظ رعایت سیاستهای مقرر شده توسط مراجع تصمیم گیرنده ( مانند مجمع عمومی) و رعایت قوانین و مقررات حاکم بر فعالیت واحدهای اقتصادی رسیدگی می شود و کارایی مدیریت واحد مورد رسیدگی از لحاظ چگونگی استفاده از منابع موجودد و نحوه اجرای برنامه و عملیات ونتایج حاصل از ان سنجیده و گزارش می شود. این گونه حسابرسی که جنبه اخیر آن حسابرسی مدیریت نامیده می شود عمدتا در مورد شرکتهای بزرگ که منابع کلان و حیطه فعالیت گسترده ای دارند و مدیریت آن از مالکیت سرمایه جداست در پاسخ به ضرورت ارزیابی عملکرد مدیریت این گونه موسسات توسط متخصصین با صلاحیت (حسابداران و متخصیصینی از رشته های دیگر) اجرا می شود و چشم انداز تکامل حسابداری حرفه ای است.
تاریخچه نرم افزار های حسابداری در ایران:
استفاده از سیستمهای نرمافزاری برای سرعت بخشیدن و بالا بردن سرعت مراحل حسابداری از سالهای اولیه پدید آمدن کامپیوتر و نرمافزار شروع شد. اولین سیستم نرمافزاری حسابداری ایران پیش از انقلاب توسط یک دانشگاه آمریکایی برای پالایشگاه آبادان طراحی شد که به مدت حدود ۱۰ سال از آن استفاده میشد. هرچند کار با سیستمهای اولیه پانچ کارت بسیار سخت بود ولی حدود ۵۰ پانچیست از عهده این وظیفه بر میآمدند.امروزه با ورود سیستمهای حسابداری پیشرفته بر روی کامپیوترهای شخصی، و نیز سیستمهای یکپارچه مالی، اداری، اتوماسیون و حسابداری، استفاده از نرمافزار برای حسابداری به بدیهی ترین بخش آن برای هر سازمان تبدیل شدهاست. نرمافزارهای مختلف در این رابطه وجود دارد که به عنوان نمونه میتوان به آفیس اکانتینگ محصول شرکت ماکروسافت اشاره کرد. بسیاری از نرمافزارهای بزرگ مالی و اداری جهان برای بالا بردن کارایی و کارکرد سیستم خود از آخرین تکنیکهای نرمافزاری مانند پردازش موازی و جدیدا پردازش ابری استفاده میکنند.
کار آیی نرم افزارهای حسابداری:
در بحث كارآئی های نرم افزارهای حسابداری به نكات مهمی می توان اشاره نمود و آن ایناست كه پدید آورنده گان این نرم افزارها آنها را به چند دسته تخصصی تقسیم نمودندمثل :
– سیستم حسابداری مالی
– سیستم حسابداری انبار یا انبارداری
– سیستم خرید و فروش و صدور فاكتور
– سیستم صندوق و بانك و عملیات چك
– سیستمحسابداری حقوق و دستمزد
– سیستم بودجه و گزارشات
– سیستم خرید داخلی وبازرگانی و تداركات
– سیستم حسابداری صنعتی و قیمت تمام شده
– و……
و افراد یا اشخاص و یا شركتهایی كه خواستار هریك از این سیستمهاهستند می توانند هریك را جداگانه خریداری نموده و چنانچه همه را با هم بخواهند میتوانند تمام این سیستم ها را یكجا خریداری نموده و داشته باشند .
وقتی كه تمامیاین سیستم ها در یك پكیج گنجانده شود و با هم در ارتباط و اصطلاحا Link باشند آن رایك (( سیستم حسابدارییكپارچه )) می نامند .
سیستم یكپارچه حسابداری بدانمعناست كه بطور مثال شما فاكتور خرید كالایی را در سیستم خرید ثبت می نمایید نرمافزار بطور اتوماتیك سند حسابداری آن را صادر و در حسابهای مربوط به خرید كالا وحساب فردی كه از او كالا خریداری شده است ثبت های لازم را انجام داده و هم زمان وبطور اتوماتیك تعداد و قیمت كالای خریداری شده را به كاردكس این كالا در انبارمنتقل و به موجودی این كالا به تعداد فاكتور خرید اضافه می نماید و همچنین بطوراتوماتیك وجه و یا چك پرداخت شده جهت كالای خریداری شده كه به فروشنده تسلیم شدهاست را بطور اتوماتیك در سیستم نقد و یا بانك و چك عمل نموده و سند اتوماتیكحسابداری آن در دفاتر عمل شده و تسویه انجام پذیرفته و گزارشات مالی اعم از حسابهایدفاتر / حساب اشخاص / موجودی كالا / ترازنامه / سود وزیان و …. كل گزارشات مالیدر همان لحظه به روز می شوند .
اگر شركتها بخواهند كه این عملیات به شرح فوقبطور كاملا اتوماتیك انجام شود بایستی تمامی سیستم های نام برده شده فوق را از شركتارائه دهنده خریداری نمایند بطور مثال اگر فقط سیستم حسابداری مالی داشته باشند وسیستم انبارداری نداشته باشند این عملیات انجام نخواهد پذیرفت .
پس خریدارانیكه می خواهند این عملیات اتوماتیك انجام شود به نوعی یا مجبور و یا ترغیب به خریدسایر سیستمهای آن شركت خواهند شد .
و زمانی كه مجبور به خرید باشند شركت ارائهدهنده نرم افزار هر قیمتی كه به آنها بدهند استفاده كننده گان قبلی شان مجبورند كهبخرند وگرنه كار و فعالیت شركت و موسسه آنها مختل و شاید از هم گسیخته شده و مشكلاتبسیار زیاد و جبران ناپذیری برای شركت استفاده كننده به بار آورد .
در نوعكارآئی های این نرم افزارها نكته بسیار قابل توجه و قابل تعمقی وجود دارد كه به آننكته بیش از نكات دیگر باید توجه داشت و آن این است كه متاسفانه در طراحی و برنامهنویسی اكثر نرم افزارهای حسابداری نام برده شده استانداردهای حسابداری دوبل و دوطرفه با رعایت طریقه تحریر دفاتر قانونی رعایت نشده فلذا نمی توان آنها را برایشركتهایی كه می خواهند حسابداری استاندارد داشته و در انتهای كار و سال مالی دفاترقانونی خود را از روی نرم افزار حسابداری تحریر و برای رسیدگی به اداره دارائی وتشخیص مالیات ارائه دهند مورد استفاده قرار داد .
و به اصطلاح اكثر این نرمافزارها بازاری و فروشگاهی بوده و فقط با دید صدور فاكتور برای مشتریان و كنترلحساب مشتری و چكهای صادر شده و كنترل موجودی صندوق و كالاهای موجود در انبار نوشتهشده و از استاندارد های حسابداری دوبل و دو طرفه و دفاتر قانونی غافل شده اند .
و البته برخی از آنها هم این استاندارد ها را رعایت نموده و دارای دفاترقانونی و دوبل بوده و برخی دیگر خوشبختانه هم با دید بازاری و فروشگاهی و هم با دیدحسابداری دوبل استاندارد نوشته شده اند و هر دو عمل را می توانند انجام دهند .
قیمت نرم افزار های حسابداری :
از زمان پیدایش نرم افزارهای حسابداری و مالی و یا كلا هر نرم افزار در هر زمینه ایدر ایران تا به حال هیچ نهادی و یا هیچ سندیكا و یا انجمنی جهت نرخ گذاری بر روینرم افزار نبوده است و تقریبا هیچ كنترلی بر روی نحوه و نوع قیمت گذاری بر روی نرمافزار در ایران وجود ندارد .
این خود شركتها و مؤسسات تولید كننده و پدید آورندهنرم افزار هستند كه معمولا با در نظر گرفتن هزینه های تولید و برنامه نویسی و جانبیو میزان سود خود و حفظ توان رقابت با شركتها و مؤسسات مشابه اقدام به سیاست گذارینرخ های خود نموده و قیمت نرم افزارهای خود را تعیین می نمایند .
نرمافزارهای حسابداری كه به صورت سیستم به سیستم و جداگانه از یكدیگر فروخته می شوندمعمولا از قیمت های 000 / 100 تومان شروع و تا قیمت های 000 / 000 / 20 تومان بودهو سیستم های حسابداری كه به صورت یكپارچه فروخته می شوند معمولا از قیمت های 000 / 200 تومان شروع و تا قیمت های 000 /000 / 180 تومان هم اكنون به فروش می رسند .
همانطوریكه بیان شد در ادامه این قسمت كه بی ربط به رقابت این نرم افزارهابا یكدیگر هم نیست لازم است كه بدانید نرم افزارهای نام برده شده همانطوری كه هركدام دارای كارآئی های مختلف هستند / دارای قیمت های متفاوتی نیز هستند .
به نظراینجانب نرم افزار های حسابداری موجود را هم به لحاظ كارآئی و هم به لحاظ قیمت میتوان به 3 دسته و گروه عمده تقسیم نمود :
–گروه اول : شامل نرمافزارهای حسابداری بسیار گسترده و بسیارگران مثل همكاران سیستم
–گروه دوم:شامل نرم افزارهای حسابداری متوسط و تقریبا گران مثل ناپال و تدبیر
–گروهسوم : شامل نرم افزارهای حسابداری كوچك و ارزان مثل رافع و حسابرس
وهمچنین استفاده كننده گان از این نرم افزارها / هم به لحاظ وضع مالی شركت خود وتوانایی پرداخت هزینه خرید نرم افزار حسابداری و هم به لحاظ نوع كارشان نیز به 3گروه عمده تقسیم خواهند شد :
– گروه اول : شامل كارخانجات / ادارات / سازمانها / نهاد ها / و مشاغل بسیار گسترده و بزرگ
– گروه دوم : شامل شركتها / كارگاهها / فروشگاههای متوسط
– گروه سوم : شامل فروشگاههای كوچك / مغازهداران / كسبه جزء
كاملا بدیهی است فردی كه صاحب فروشگاه كوچكی در خیاباناستانبول بوده و یك بوتیك لباس فروشی جزئی دارد نه توان خرید نرم افزار هایحسابداری بسیار گران را دارد و نه نوع كار ایشان به صورتی است كه نیاز به چنین نرمافزار گسترده ای داشته باشد .
پس بطور اتوماتیك این كاسب به دنبال نرم افزاری درگروه نرم افزارهای حسابداری ارزان قیمت به دنبال نرم افزار مورد دلخواهش به جستجومی پردازد .
و بلعكس كارخانه جات و شركتهای بسیار بزرگ و گسترده ای مثلایران خودرو و سایپا یا وزارتخانه ها بعلت گستردگی كار خود و یا مسائلی دیگر معمولابه دنبال نرم افزارهای حسابداری بسیار گسترده كه بتواند كار گسترده آنها را انجامدهد رفته و طبیعتا به علت وضع فوق العاده خوب مالی اینگونه شركتها و ادارات و اینكههزینه خرید نرم افزار را شخص پرداخت نمی كند / قیمت نرم افزار حسابداری برایشان مهمنیست كه چقدر باشد بنده خود شخصا دیده ام شركتی نیمه دولتی برای خرید یك نرم افزارحسابداری تقریبا 000 / 000 / 270 میلیون تومان پرداخت كرد
البته نا گفته نماندكه نرم افزار حسابداری در حد 000 / 000 / 2 تومان هم كار این شركت را انجام می داد .
در هر صورت تصمیم مدیران مالی این شركت اینگونه بود كه این مقدار هزینه كنند !! چرا ؟ بماند !
البته نمی توان گفت به طور 100 در 100 هر نرم افزارحسابداری بسیار گران / خیلی خوب و عالیست و هر نرم افزار حسابداری ارزانی خیلی بد وبی ارزش است چون به دلیل همان قیمت گذاری نرم افزار كه توسط پدید آورنده اش صورتپذیرفته یكی مایل است كه نرم افزار حسابداریش را 100 میلیون تومان بفروشد و دیگریدوست دارد مشابه همان نرم افزار شاید هم قدری بهتر از آن را 50 هزار تومان بفروشد واین مسئله میزان كارآئی نرم افزار را تعیین نمی كند .
بسیار دیده ایم نرم افزارحسابداری كه 50 هزار تومان خریداری شده به مراتب كامل تر و بسیار بهتر و كارآمد تراز نرم افزاری بوده است كه 10 میلیون تومان قیمت داشته است .
برخی از نرم افزارهای حسابداری با ویندوزهای مختلف همخوانی دارند و برخی از آنها با برنامه هایی خاص نوشته میشوند که در زیر به معرفی تعدادی از آنها و بخشی از ویژگی های آنها می پردازم.
نرم افزار MICROSOFTOFFICE ACCOUNTING 2008:
یك نرم افزار كامل با امكانات بالا به منظور مدیریت برمنابع مالی شغلشما می باشد .شما به كمك این نرم افزار می توانید براحتی دفتر حسابرسی خود را كنترل كنید،اطلاعات آن را بایگانی كنید و بر مبنای این اطلاعات فعالیت تجارت خود را پیگیری نمایید.شما كافی است فقط یك بار اطلاعات مورد نیاز خود را وارد كنید آنگاه در هر زمان می توانید برنامه های مالی روزانه خودتان را مدیریت كنید.
همه اطلاعات مشتری هایتان در یك قسمت مشخص درج می كنید و به ترتیب به امور هر یك رسیدگی خواهید كرد.این ابزار این امكان را به شما می دهد كه بتوانید به میلیون ها درخواست و ….
از دیگر ویژگی بسیار مهم این نرم افزار ، استفاده از جدیدترین و قویترین نرم افزار كنترل بانك اطلاعاتی با نام MS SQL SERVER 2005می باشد كه شما را قادر میسازد كه روزانه حتی یك میلیون سند حسابداری ثبت كنید بدون اینكه در زمان گزارشگیری زمان زیادی طول بكشد.
نرم افزار حسابداری رافع :
این نرم افزار یكی از قویترین نرم افزارهای حسابداری موجود تحت ورژن های مختلف ویندوز می باشد.امكانات و قابلیت های این نرم افزار به شرح زیر می باشد
امكانات مرتبط با سیستم حسابداری
تعریف و تدوین کدینگ و سرفصلهای حسابداری در سه سطح کل ، معین و تفضیلی بطور دلخواه
تعیین و تخصیص تبصره های خاص به سیستم اتوماتیک از جهت قابلیتهای ویژه مانند :
آرتیکل های تشکیل دهنده اسناد بدهکاران و بستانکاران تجاری ، سرفصل های ثابت و متغیر، نحوه مرتب كردن ستون بدهکاران و بستانکاران در اسناد حسابداری
تعیین و تعریف کلیشه اسناد برای صدور سند های حسابداری اتوماتیک
تنظیم و تبیین تفضیلی ها بطور شناور و یا وابسته به معین های مختلف به صورت دلخواه بوسیله کاربر
ذخیره اسناد حسابداری طی سه مرحله پیش نویس ، موقت و دائم
امكان کپی كردن از یک یا چندین سند دیگر در سند جاری
امكان کپی كردن از آرتیکل های اسناد حسابداری قبلی در سند جاری
تعریف و تدوین صندوق های مربوط به شرکت به هر تعداد
صادر كردن سند افتتاحیه به صورت دستی یا خودکار و انتقال مانده ها از دوره مالی قبل به دوره جدید
بستن كلیه حسابهای موقت و صادركردن کاربرگ و سند اختتامیه به صورت خودکار در پایان دوره مالی
مرتب كردن آرتیکل های اسناد و مدیریت چاپ آنها به روش تعیین شده توسط كاربر
قرار دادن توضیحات تكمیلی علاوه بر شرح آرتیکل در سندهای حسابداری جهت درج توضیحات ویژه
امكان مرتب كردن و جستجوی آرتیکل اسناد بر اساس عناصر تشکیل دهنده اسناد مالی
صادركردن قبض های دریافت و پرداخت و نحوه تسویه حساب به صورت نقد و چک و حواله های بانکی و یا تنخواه گردان و تایید اسناد دریافتنی و پرداختنی در بخش چک و بانک
دریافت و پرداخت اسناد دریافتنی و پرداختنی به صورت ترکیبی از نقد ، چک و حواله بانکی
صادر كردن و چاپ رسید دریافت و پرداخت
چاپ سندهای حسابداری در سه فرمت
دسترسی به سند و پیوست مربوطه از طریق دفاتر حسابداری
مدیریت گزارشگیری و سازماندهی دفاتر توسط کاربر
قابلیت شماره دهی و شکل دهی خودکار سندها بر طبق تاریخ
تعیین دفاتر بطور اتوماتیک با توجه به اسناد تراز
گزارشات مرتبط با سیستم حسابداری
تراز آزمایشی در سطح گروه حسابها ( چهار، شش وهشت ستونی ) در بازه زمانی دلخواه و تعیین نحوه نمایش حسابهای مانده دار و حسابهای بدون مانده توسط کاربر
تراز آزمایشی در سطح سرفصلهای کل چهار، شش و هشت ستونی
تراز آزمایشی در سطح سرفصلهای معین چهار، شش و هشت ستونی
تراز آزمایشی در سطح سرفصلهای تفضیلی چهار، شش و هشت ستونی
ارائه خلاصه اسناد جهت ارائه به اداره مالیات در محدوده زمانی دلخواه
گزارش مانده حسابهای تفضیلی ویژه و بر اساس نوع گزارش از حیث مانده بدهکاری و بستانکاری
صورت حساب ریز تفضیلی های ویژه شامل اشخاص ، اموال ، حسابهای بانکی و
گزارش مانده حسابهای معین در حسابهای کل
گزارش مانده حسابهای تفضیلی در معینهای مربوطه
حساب عملکرد سود و زیان
ترازنامه استاندارد
صدور کاربرگ
گزارش تراز ویژه بر حسب محدوده تفضیلی و معین و نمایش آن بر اساس مانده معین در تفضیلی و تفضیلی در معین
امكانات مرتبط با سیستم خرید و فروش
تنظیم و تعریف مشتریان
تعیین مشخصات مشتریان طبق طبقه بندی مشتریان ، وضعیت مانده حساب اول دوره ، تنظیم کد معادل حسابداری ، آدرس ، شماره تماس و…
معرفی بازاریاب و تعیین نوع قرارداد و میزان درصد آن
تنظیم پورسانت ویزیتور به ازای هر کالا یا به صورت کلی بر روی فاکتور فروش
اعمال تخفیفات درصدی ، کسورات ، اضافات بر روی فاکتور خرید و فروش
تعیین و معرفی تمامی خدمات مربوط به خدمات درآمدزا و خدمات هزینه ای
ثبت و صدور پیش فاکتور فروش ، فروش ، برگشت از فروش ، خرید و برگشت از خرید
ثبت و انتقالی اطلاعات از روی پیش فاکتور به فاکتور فروش
چاپ فاکتور فروش در سه فرمت رسمی ، دلخواه و بر روی فاکتورهای چاپ شده و آماده
تعیین و تعریف سه نرخ جهت فروش یک کالا و استفاده آن بطور دلخواه بر روی فاکتور فروش
قابلیت كانكت شدن به دستگاه باركد خوان
قابلیت تبادل اطلاعات با سایر سیستمهای فعال مانند انبار ، حسابداری و
نمایش موجودی پیشین مشتریان بر روی فاکتور فروش
نمایش مقدار موجودی كالا به صورت آنلاین و لحظه ای به هنگام فاكتور فروش كالا
گزارشات مرتبط با سیستم خرید و فروش
لیست فروشندگان و خریداران یک کالا
لیست عملکرد یک کالا با اشخاص مرتبط با ان کالا
لیست عملکرد یک شخص با کالاها
لیست کالاهای خریداری شده از یک شخص
لیست کالاهای فروخته شده به یک شخص
لیست ارائه دهندگان یک نوع خدمات
لیست دریافت کنندگان یک نوع خدمات
لیست خدمات ارائه شده به یک شخص
لیست خدمات دریافت شده از یک شخص
گزارش دهی ویژه از میزان کسورات و اضافات فاکتورهای خرید و فروش
وضعیت عملکرد یک کالا با بازاریابان
وضعیت عملکرد یک بازاریاب با کالاها
گزارشات ویژه از خرید و فروش و نحوه تسویه مربوط به هر یك از فاكتورها
گزارش دهی از پورسانت های کالاهای فروش رفته
گزارش دهی سود و زیان موردی حاصل از فروش یک کالا
آنالیز ماهانه میزان فروش کالا
امكانات مرتبط با سیستم انبار
تعریف انبار به تعداد دلخواه و ثبت موجودی اولیه کالاها در انبار
معرفی و ایجاد گروه های اصلی و فرعی برای انواع كالاها
تعیین واحد اندازه گیری در دو سطح اصلی و فرعی و معرفی ضریب تبدیل بین واحدهای فرعی و اصلی
تعریف مشخصات و شرح مخصوص کالا در فاکتور خرید و فروش ، شماره سریال ، بارکد ، تعیین روش قیمت گذاری و تعریف طبقه بندی آن
مشخص كردن نقطه سفارش و حداقل موجودی برای هر کالا در انبارهای مختلف
قیمت گذاری کالا از سه طریق ، میانگین و میانگین موزون و FIFO
صدور حواله انبار و رسید کالا مجزا از گردش خرید و فروش جهت ورود کالاهای امانی و یا خروج کالاهای مصرفی
تهیه و تدوین اطلاعات مرتبط با انتقال کالاها ما بین انبارها
چاپ اسناد رسید انبار و حواله انبار
فایل ورد 46 ص
دارای پشتیبانی 24 ساعته تلفنی و پیامکی و ایمیلی و تلگرامی 09214087336
بهترین کیفیت در بین فروشگاه های فایل
دانلود سریع و مستقیم
دارای توضیحات مختصر قبل از خرید در صفحه محصول