دانلود نقش مهد کودک و پیش دبستانی در تربیت کودک
دانلود نقش مهد کودک و پیش دبستانی در تربیت کودک
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 27 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 14 |
دریافت فایل
مقدمه : تربیت كودك را باید از همانآغاز تولد و حتّیاز دوران جنینی شروع كرد ، زیرا «شخصیت كودك در همان پنج سال اول پایه ریزی می شود » . از اهداف مهم تعلیم و تربیت فرزند ، آماده سازی او برای زندگی در اجتماع و تعقیب اهداف الهی جامعه است . كانون خانواده نخستین نهاد اجتماعی است كه كودك در آن پرورش می یابد و می آموزد كه چگونه رفتار اجتماعی داشته باشد . در محیط های اجتماعی نظیر مهد كودك ، نهادهای دیگری به جز خانواده در آموزش هنجارها و ارزش ها به فرزندان دخالت دارند و با افزایش سن كودك به مرور از نقش خانواده ها كاسته و بر نقش این كانون ها در الگودهی به شخصیت كودك افزوده می شود . مهد كودك برای بچّه ها عموماً جذابیتی بیش از خانه و خانواده دارد و نیز نقشی بسیار اساسی و مهم در تربیت كودكان ایفا می كند . تأثیر پذیری كودكان در مهد كودك به مراتب بیشتر از خانه و خانواده است . اگر مربیان ، افرادی آموزش دیده ، كارآمد و متخصص در زمینه تربیت كودكان باشند ،خواهند توانست به بهترین شكل ممكن كودكان را تربیت كنند . از سوی دیگر بنا به گزارش مؤسسه ملی ” بهداشت و توسعة رفتار كودكان ” بچّه هایی كه بین سال های دوم تا چهارم زندگی در مهد كودك هستند نسبت به سایر كودكان، آموزش زبان و حافظه بهتری دارند ، لذا بر آن شدیم مقاله ای تحت عنوان ” نقش مهد كودك و پیش دبستانی در تربیت كودكان ” را به همكاران و والدین عزیز تقدیم نمائیم .
ظهور مراكز پیش دبستانی :وظیفه آموزش این است كه ذهن های خالی را به ذهن های باز تبدیل كند نه به ذهن های پر (مالكولم فوریس) .افلاطون در حدود قرن سوم قبل از میلاد معتقد بود : آموزش در دوران اولیة كودكی امری اجتماعی است و باید در این سنین كودكان را از والدین شان جدا كرد و جهت مراقبت و تعلیم به مؤسسات اجتماعی سپرد . ظهور مراكز پیش دبستانی و مهد كودك ها حاصل تحقیقات و مطالعات بزرگان تعلیم و تربیت چون دیویی در آمریكا ، كلاپارد در سوئیس ، مونته سوری در ایتالیا و دكرولی در بلژیك و … می باشد كه همگی از آموزش سنتی انتقاد كرده و در آموزش و پرورش جدید بر اساس شناخت عالم كودكی هم رأی و هم صدا بودند . هم چنین تحقیقات لورنر (1873) مطرح كرد : تمرین و آموزش باید در زمان معین و مشخصی صورت گیرد و مسالةدوران حساس را در رشد انسان عنوان كرد و این كه زمان ، عامل پدید آمدن دوران حساس است ، یعنی كودك را باید در زمان مناسب وقتی كه برخوردهای محیطی بیشترین تأثیر را در شكوفایی استعدادهای ذاتی كودك می گذراند آموزش داد . اما وقتی بنجامین بلوم (1964) بیان كرد كه 50% رشد هوشی بین تولد تا 4 سالگی ، 30% بین 4 تا 8 سالگی و 20% از 8 تا 17 سالگی می باشد و محیط سرشار و غنی فرهنگی در افزایش رشد هوشی تأثیر بسزایی دارد و با بزرگ شدن كودك ، محیط تأثیر پذیری خود را از دست می دهد ، اهمیت توجه به آموزش و پرورش پیش از دبستان بیش از گذشته مطرح شد .این مراكز با اهداف مشخص تأسیس شده اند ،هر چند كه هدف كلی آموزش و پرورش رسانیدن انسان به فلاح و قرب به خدا است . اما در آموزش و پرورش پیش از دبستان علاوه بر این هدف،رشد همه جانبة كودكان مدنظر است كهدارای چندزیرمجموعه می باشد و از اصلی ترین این اهداف می توان به توسعة مهارت های شناختی ، فیزیكی ، زبان شناختی ، عقلانی ، عاطفی ،اجتماعی و شخصیتی كودكان رده 5- 2ساله اشاره كرد . هر چند مراكز پیش دبستانی و از جمله مهد كودك ها با هدف اولیة نگهداری كودكان راه اندازی شدند ، اما با گذشت زمان به نهاد آموزشی تبدیل شدند ، زیرا كارشناسان متوجه شدند كه یادگیری اولیة رفتارها و روابط اجتماعی ، زبان های خارجی ، نقاشی ، موسیقی و كارهای دستی ، اگر از كودكی آغاز شود نه تنها بازده بیشتری در روند فراگیری دارد ، بلكه كودك را ازنظر زمانی به پیش می برد و ارزش های مهمی چون صداقت ،نوع دوستی ، محبت ، استقلال ، عطوفت ، سازگاری و هماهنگی با جامعه به او آموخته می شود .
اهمیت و ضرورت آموزش پیش از دبستان :براساس یافته های روان شناسی و علوم تربیتی، سال های پیش از دبستان در رشد و تربیت كودكان نقش اساسی و تعیین كننده ای دارد. در این دوران حساس و مهم، یادگیریكودكان عمیق تر،سریعتر و آسان تر انجام می شود.توانایی های آنان درجنبه های مختلف رشد شكوفا می شود و پایه های اصلی شخصیت آنها شكل می گیرد.بر همین اساس بسیاری از پژوهشگران و سیاستگذاران امر آموزش، روی آموزش ها و آموزش مهارت های پیش دبستانی و دبستان تأكید دارند و از این بین تأكید ویژة آنها بر آموزش زبان مادری ، ریاضیات و مهارت های هوشی- هنری است .آنها معتقدند حذف آموزش مهارت هایی چون آواشناسی كلمات كه عامل مهمی جهت شناسایی درست حروف و درنتیجه كلمات است ، آموزش اطلاعات عمومی و زبان دوم و آموزش صحیح رفتارهای اجتماعی باعث دلزدگی از ورود به مدرسه و درنهایت افت شدید تحصیلی در میان دانش آموزان می شود. پژوهشگران معتقدند بروز ناهنجاری های رفتاری- آموزشی چون ناتوانی در درك مفاهیم آموزشی، بی قراری و شیطنت در كلاس، بیش فعالی، بی نظمی در انجام تكالیف یا رفتارهای شخصی، فرار از مدرسه، تكرار پایه آموزشی (مردود شدن) و هر نوع عدم تعادل رفتاری- آموزشی ناشی از غفلت در آموزش صحیح در پایه پیش دبستانی است. درحقیقت همه كودكان نیاز دارند تا پیش از ورود به مدرسه و یا بهتر بگوییم ورود به اجتماع، آمادگی های لازم را كسب كرده و برای ورود به اجتماع حاضر شوند. مطالعات نشان می دهد سرمایه گذاری صحیح در آموزش پایه پیش دبستانی و انتخاب برنامه آموزشی با كیفیت بالا نه تنها باعث افزایش آمادگی و اشتیاق كودكان برای ورود به مدرسه و اجتماع می شود بلكه به صورت خاص، تاثیر بسیار مثبتی بر كودكان متعلق به خانواده های متوسط،كم درآمد و یا كودكانی كه والدین آنها تحصیلات مناسب و بالایی ندارند(منظور تحصیلات دانشگاهی است) خواهد داشت. دكتر فریده ترابی میلانی معتقد است : همه كودكان دنیا بر اساس یك الگوی رشد ، دوران از تولد تا پنج سالگی را طی می كنند . علاوه بر این هر كودك به عنوان موجودی مستقل و منحصر به فرد نیز الگوی رشد خاص خود را دارد . حضور كودك در مهد كودك یا دورة آمادگی این امكان را فراهم می كند تا ارزیابی دقیقی روی هر كودك انجام شود كه آیا مطابق با سن خود ، مراحل رشد را طی می كند یا نه ، تأخیر در رشد كودكان كه می تواند زمینه ساز عقب ماندگی آن ها را فراهم كند در این محیط ها به سرعت شناسایی می شود و امكان بازپروری را فراهم می كند . به عقیده متخصصان اگر دستمان به ایدهآلها وآرمانهای نقره فام در راه پرورش كودكان نمی رسد ، می توانیم به حداقل ها اكتفا كنیم .دكتر منصوره پاكباز روان پزشك و متخصص علوم توانبخشی ، به مادران و پدران توصیه می كند كه هرگز برای خود یك ایده آل دست نیافتنی برای تربیت و پرورش فرزندانشان تعریف نكنند تا بتوانند با حقایق كنار بیایند . وی عقیده دارد : توصیة ما به پدر و مادرها كه به بهانه نداشتن تمكن مالی به پرورش و آموزشكودكان زیر هفت سال بی توجهیمی كنند این است كه ، چگونه هیچ كس حاضر نیست فرزند 7 ساله خود را به مدرسه نفرستد و در هر شرایطی او را به یك مدرسه متناسب با شرایط زندگی اش می فرستد تا سواد بیاموزد پس درباره مهد كودك نیز باید این گونه عمل شود . شاید هنوز زمان اجباری كردن این دوره آموزشی به دلیل سازوكارهای اجتماعی و ساختار قوانین كشور فرا نرسیده باشد ، اما خانواده ها باید آگاه باشند كه در این هنگام وظیفه آنهاست كه نسبت به این موضوع در حد اجبارشان ، بر شتاب برای سواد آموزی فرزندان باید توجه كنند و مطمئن باشند كه در همان حد هم مسؤلیت به عهده دارند . از طرفی این سؤال مطرح می شود كه خانواده ها در ازای سرمایه گذاری بر آموزش پیش از دبستان كودكان خود ، شاهد چه بازتابی هستند ؟ دكتر ترابی روان پزشك نیز معتقد است : متأسفانه با روند غلط برخی از مهد كودك ها ، خانواده ها صرفاً شاهد حفظ كردن چند بیت و سرود ، چند آیه و سوره و حدیث یا نقاشی كردن از الگوها و شمارش از یك تا بیست به وسیله فرزندانشان پس از دوره مهد كودك هستند كه اصلاً برای آنها مطلوب نیست
فایل ورد 14 ص
دارای پشتیبانی 24 ساعته تلفنی و پیامکی و ایمیلی و تلگرامی 09214087336
بهترین کیفیت در بین فروشگاه های فایل
دانلود سریع و مستقیم
دارای توضیحات مختصر قبل از خرید در صفحه محصول