Warning: mysqli_query(): MySQL server has gone away in /home/blagfair/public_html/wp-includes/wp-db.php on line 2024

Warning: mysqli_query(): Error reading result set's header in /home/blagfair/public_html/wp-includes/wp-db.php on line 2024

Warning: mysqli_query(): MySQL server has gone away in /home/blagfair/public_html/wp-includes/wp-db.php on line 2024

Warning: mysqli_query(): Error reading result set's header in /home/blagfair/public_html/wp-includes/wp-db.php on line 2024

طرز تهیه کتلت عدس خانگی

 

 همانطور که از نام این غذا پیداست، کتلت عدس را با عدس درست می کنند و در آن از گوشت استفاده نمی کنند؛ به همین خاطر می تواند غذایی مفید و مقوی برای گیاهاخوارن و افرادی که نمی توانند گوشت بخورند، باشد.

 عدس برای سلامتی مفید است ،چون که سرشار از پروتئین گیاهی، پتاسیم، فیبر و ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند اسید فولیک و ویتامین (ب9) می باشد. عدس‌ منبعی خوب برای اسید فولیک محسوب می‌شود که می‌تواند سلامتی مادر را در دوران بارداری حفظ کند.

 همچنین بدن انسان برای تولید گلبول‌های قرمز جدید در خون و حفظ روند طبیعی انتقال اکسیژن نیازمند آهن است. عدس منبعی غنی از آهن (آهن غیر هِم) است که می‌تواند به حفظ سلامت گلبول‌های قرمز خون و پیشگیری از کم‌خونی کمک كند.

  عدس سرشار از انواع ویتامین‌های گروه ب، منیزیم، روی و پتاسیم هستند و همچنین پروتئین زیادی هم دارد، می تواند جایگزین گوشت باشد؛ بخصوص برای افرادی که گیاه‌خوار هستند یا گوشت دوست ندارند.به همین خاطر گفتیم که می توانید در این غذا از گوشت استفاده نکنید.

آنزیمی در بدن به نام آنژیوتانسین وجود دارد، که به طور معمول باعث انقباض رگ‌های خونی شده و از این طریق فشار خون را افزایش می‌دهد. پروتئین‌های موجود در عدس این خاصیت را دارند که آنزیم‌های گفته شده را از بین برده و باعث کاهش فشار خون می‌شوند.

مزاج عدس از نظر طب سنتی سرد و خشک است و مصلحات آن مرزه، روغن بادام، سرکه، گلپر، روغن کنجد، پونه و زعفران است.عدس یک غذای کامل است و انرژی لازم را برای کارهای بدنی برای انسان تامین می کند.

 از آنجایی که عدس سرشار از انواع ویتامین‌های گروه ب، منیزیم، روی و پتاسیم هستند و همچنین پروتئین زیادی هم دارد، می تواند جایگزین گوشت باشد؛ بخصوص برای افرادی که گیاه‌خوار هستند یا گوشت دوست ندارند.به همین خاطر گفتیم که می توانید در این غذا از گوشت استفاده نکنید.

کتلت عدس یک غذای مقرون به ‌صرفه است؛ چون برای تهیه آن به مواد اولیه زیادی نیاز نیست. این غذای لذیذ طی یک ساعت آماده می شود.

مواد لازم برای تهیه کتلت عدس گیاهی و خوشمزه

عدس قرمز دو و نیم فنجان

سیب‌زمینی دو عدد

پیاز بزرگ یک عدد

تخم‌مرغ سه یا چهار عدد

پودر سیر یک قاشق چای‌خوری

آرد سوخاری دو قاشق غذاخوری

نمک به مقدار لازم

فلفل به مقدار لازم

زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه:

 برای تهیه این کتلت خوشمزه بهتر است عدس را از شب قبل در آب خیس ‌کنید. سپس آن را با کمی نمک بپزید. مقدار نمک به ذائقه شما بستگی دارد و می‌توانید آن را کم یا زیاد کنید. سیب‌زمینی‌ها را بشویید. یک قابلمه‌ را آب کنید و سیب‌زمینی‌ها را داخل قابلمه بریزید و اجازه دهید سیب‌زمینی‌ها روی حرارت متوسط بپزند.

بعد از اینکه سیب‌زمینی‌ها پخته شدند، زیر قابلمه را خاموش کنید و آب قابلمه را دور بریزید. اجازه دهید سیب‌زمینی‌ها کمی خنک شوند. سپس پوست آن‌ها را بگیرید و داخل کاسه غذاساز بریزید‌. آن‌ها را چند پالس بزنید تا له شوند. همچنین می‌توانید به جای غذاساز سیب زمینی‌های پخته را رنده کنید ویا بکوبید.

سپس پیاز را هم پوست بگیرید و آن را رنده کنید و آب پیاز را دور بریزید. یک کاسه بزرگ بردارید و عدس پخته شده، سیب‌زمینی له شده، آرد سوخاری، نمک، فلفل، پودر سیر، تخم‌مرغ و پیاز رنده شده را داخل آن بریزید و با دستتان خوب ورز کنید‌. مقدار نمک و فلفل به ذائقه شما بستگی دارد و می‌توانید آن‌ها را کم یا زیاد کنید.

 
بعد از اینکه تمام کتلت‌ها را سرخ کردید، زیر حرارت را خاموش کنید. برای اینکه چربی این کتلت ها را بگیرید می توانید یک دستمال زیر این کتلت ها قرار دهید تا چربی را به سمت خود بکشد.

 در مرحله ی بعد یک ماهیتابه روی حرارت بگذارید و کمی روغن داخل آن بریزید تا داغ شود‌. به جای روغن معمولی می‌توانید از روغن گیاهی مثل روغن زیتون برای سرخ کردن کتلت‌ها استفاده کنید.

از مواد کتلت به اندازه یک توپ کوچک بردارید و با دست آن را شکل دهید تا دایره‌ای شود. سپس آن را در روغن قرار دهید. برای اینکه مواد به دستتان نچسبد، دستتان را خیس کنید. می‌توانید یک کاسه کوچک را آب کنید و هنگام سرخ کردن کتلت‌ها کنارتان بگذارید تا هر زمان لازم شد، دستتان را با آن خیس کنید.

بعد از اینکه تمام کتلت‌ها را سرخ کردید، زیر حرارت را خاموش کنید. برای اینکه چربی این کتلت ها را بگیرید می توانید یک دستمال زیر این کتلت ها قرار دهید تا چربی را به سمت خود بکشد.

 کتلت ها که آماده شد ؛ آنها را در ظرفی همراه با خیار شور، گوجه ،کاهو قرار دهید و نوش جان کنید.


نظر دهید

پاسخ دهید